Käytetty auto on monella kiikarissa, mutta käytetyn sähköauton hankinta epäilyttää suomalaisia. Yllättävän moni suomalainen suunnittelee auton ostamista lähiaikoina.
Taloustaidon kyselyn perusteella jopa 51 prosenttia suomalaisista suunnittelee auton ostoa lähiaikoina. Mikään käyttövoimavaihtoehto ei ollut kokonaan pois suljettu.
Sähköauton ja ladattavan hybridin jälkeen kolmantena listalla oli bensiiniauto ja neljäntenä ns. itsestään lataava hybridi. Myös diesel- ja kaasuautot olivat edelleen mukana autoilijoiden valinnoissa.
Käytetty sähköauto ei houkuttele
Auton hankintaa suunnittelevista 49 prosentilla seuraava auto on käytetty ja 39 prosentilla uusi. Sähköauto ei sen sijaan houkuttele käytettynä, mitä vastaajat perustelivat useimmiten pelolla akuston kestoiästä ja korjaustöiden korkeasta hinnasta.
Peräti 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että käytetty sähköauto ei kiinnosta. Vajaata 26 prosenttia käytetty sähköauto kuitenkin kiinnosti vähintään jonkin verran.
Uusi sähköauto kiinnostaa, mutta hinta on monen ostopäätöksen esteenä. 29 prosenttia vastaajista kertoi, että korkea hintataso estää hankinnan täysin tai lähes täysin.
Toisessa ääripäässä 17 prosenttia oli sitä mieltä, että korkea hinta ei vaikuta hankintaan. Loput vastaukset jakaantuivat välimaastoon, eli korkea hinta vaikutti jonkin verran tai melko paljon.
Vastauksista nousi myös esille se, että kaikki eivät luota täysin sähköautojen ympäristövaikutuksiin. Erityisesti luonnonvarojen käyttö akkujen valmistuksessa mietitytti.
Asumismuoto vaikuttaa valintaan
Suurimmalle osalle vastaajista (59 %) auton lataaminen on mahdollista järjestää kodin yhteydessä.
Asumismuoto estää latausmahdollisuuden kokonaan 21 prosentilla ja osittain 16 prosentilla vastaajista. Prosenttiosuuksiin voi luonnollisesti vaikuttaa se, kuinka moni vastaajista asuu kaupunkien keskustoissa. Sitä kyselyssä ei tarkasteltu.
Polttoaineen hinnan kipuraja
On lähes ikuisuuskysymys, mikä on polttoaineen hinnan todellinen kipuraja, milloin autoilusta on joko kokonaan luovuttava tai mahdollisuuksien mukaan siirryttävä sähköautoihin.
Vastaajista 11 prosenttia kertoi, että nykyinen noin kahden euron litrahinta on jo tällainen äärimmäinen kipuraja.
Yllättävän iso osa vastaajista voisi autoilla vielä yli 3 euron litrahinnalla. Tästä voi päätellä ainakin sen, että autoilu on joko välttämätöntä tai erittäin tärkeää. Siitä ei hevillä luovuta.
Auto valitaan hintakärjellä
Auton valintaan vaikuttavista kriteereistä neljä tärkeintä olivat tärkeysjärjestyksessä hinta, käyttövoima, ajomukavuus ja turvallisuus. Nämä vaikuttavat valintaan eniten silloin, jos auto hankitaan omilla kustannuksilla.
Vastausten perusteella urheilullisuus ja väri eivät vaikuta valintaan, ja suorituskyky sekä brändi ainoastaan hieman.
Kriteerien tärkeysjärjestys muuttuu jonkin verran, jos auton voisi valita lahjaksi, eikä hinnasta tarvitsisi välittää. Silloin neljän suosituimman ominaisuuden kärki on tärkeysjärjestyksessä mukavuus, turvallisuus, käyttövoima ja varustelutaso.
Brändin, urheilullisuuden, värin ja suorituskyvyn merkitys hieman kasvaa, jos auton voisi valita vapaasti. Silti nämä jäävät listan häntäpäähän.
Peruutuskamera suosituin lisävaruste
Kysyimme lopuksi, mitä nykyaikaisia varusteita autoihin halutaan eniten. Ykköseksi toivelistalla nousi pysäköintikamera, jossa on kuvanäkymä vähintään auton taakse.
Lähes yhtä tärkeäksi koettiin mukautuva vakionopeudensäädin, joka huolehtii välimatkasta edessä ajavaan. Kolmantena listalla oli automaattinen hätäjarrutus.
- Taloustaidon Suureen autokyselyyn vastasi 402 ihmistä elokuussa 2023.
Markus Nieminen
KÄYTETYN AUTON TUONTI JA VIENTI | Mitä veroja tulee maksettavaksi, jos auton tuo rajan takaa? Entä miten auton vientiä verotetaan? Kirjaudu ja lue juttu lokakuun Taloustaidosta.