Ajoneuvossa pitää käyttää talvirenkaita 1.11.–31.3. välisenä aikana aina, kun keli niitä vaatii. Vaikka syksy on ollut lämmin, talviset kelit voivat saapua nopeasti. Silloin autossa on oltava talvirenkaat, jos liikenteeseen aikoo lähteä.
Vaihtoa on turha liioin lykätä esimerkiksi talvirenkaiden säästämisen takia. Kun autolla ajetaan, sen alla kuluvat jotkin renkaat joka tapauksessa.
”Optimointi sopii talvirenkaisiin tosi huonosti. Talvella ajetaan talvirenkailla”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri sanoo tiedotteessa.
Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Hyväkuntoiset ja kelinmukaiset renkaat tarvitaan siksi, että ne auttavat pitämään auton tiessä. Onnettomuustietoinstituutin mukaan renkaiden puutteet ovat merkittävällä tavalla osallisena Suomessa joka seitsemännessä liikenneonnettomuudesta.
Vakuutus edellyttää huolellisuutta rengasasioissa
Renkaiden puutteet voivat vaikuttaa onnettomuudesta maksettaviin vakuutuskorvauksiin.
Liikennevakuutus korvaa liikenneonnettomuuden henkilövahingot, kolmansille osapuolille aiheutuneet omaisuusvahingot ja yhteentörmäystilanteessa syyttömän osapuolen ajoneuvon korjaukset.
”Korvauksen pienentäminen henkilövahingossa edellyttää törkeää huolimattomuutta, jollaiseksi renkaiden puutteita harvoin katsotaan. Sen sijaan ajoneuvon vapaaehtoisessa kaskovakuuttamisessa suojeluohjeet ovat usein tiukemmat”, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu sanoo.
Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtajan Tapani Alaviirin mukaan linja on se, että vahingot korvataan reilusti, mutta auton käytössäkin ihmisiltä edellytetään tavanomaista huolellisuutta. Suuremmissa kolareissa vaurioituneet autot tutkitaan tarkasti, jolloin myös renkaiden puutteet havaitaan.
”Jos renkaat ovat selkeästi lain vastaiset tai esimerkiksi keskellä talvea on ajettu kolari kesärenkailla, kysymyksiä herää varmasti ja kaskovakuutuksesta maksettavia korvauksia voidaan alentaa”, Alaviiri sanoo.
Tänä syksynä tavanomaisen kuntotarkastuksen ohessa omista talvirenkaista on hyvä katsoa myös rengasmerkinnät.
Niin sanottujen Mud and Snow -renkaiden eli pelkästään M+S-merkittyjen renkaiden käyttö talviaikaan on joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien kiellettyä. M+S-renkaita on tullut Suomeen etenkin ulkomailta tuotujen autojen mukana.
”Ne ovat ympärivuotiseen käyttöön suunniteltuja kesärenkaita, jotka joissakin leudommissa ympäristöissä voivat toimiakin. Sen sijaan Suomen ja pohjoismaiden koviin talvikeleihin näillä renkailla ei pitäisikään olla mitään asiaa”, Tuuri sanoo.
Suomen oloihin sopivan ja lainmukaisen nastattoman talvirenkaan tunnistaa renkaan kyljen vuoristomerkistä.
Talvirengaskaudella on siis lainkin mukaan 1.12.2024 lähtien ajettava vuoristosymbolilla merkityillä kitkarenkailla.
Joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien lainmukaisissa talvirenkaissa on oltava vuoristosymboli. Se kertoo siitä, että rengas on hyväksytty Suomen talviolosuhteisiin. Kuva: Autonrengasliitto
”Vanha kitkarengas voi muuttua yhdessä yössä sakkorenkaaksi, eli vanhat talvirenkaat on hyvä käydä tarkasti läpi ja tarvittaessa hankkia tilalle ajan- ja lainmukaiset, turvalliset talvirenkaat”, Tuuri muistuttaa.
Nastarenkaissa vuoristosymbolia ei tarvitse olla, mutta Liikenneturvan mukaan yleensä se on myös niissä.
Talvirenkaat, muista nämä viisi tärkeää asiaa
- Talvirenkaita on tieliikennelain mukaan käytettävä Suomessa 1.11.–31.3. välisenä aikana kelin niin vaatiessa.
- Tarvittaessa myös nastarenkailla saa kelin niin vaatiessa ajaa myös talvirenkaiden pakollisen käyttöaikavälin ulkopuolella. Esimerkiksi syksyllä tai keväällä Etelä-Suomessa on perusteltua ajaa talvirenkailla, jos on lähdössä ajamaan kylmemmille seuduille.
- Talvirengaskauden alla on hyvä käydä omat renkaat läpi. Tarkasta urasyvyys, nastarenkaassa nastojen määrä sekä renkaan yleinen kunto repeytymisten tai pullistumien varalta.
- Laki edellyttää talvirenkaan pääurilta vähintään 3 mm urasyvyyden. Yleisenä turvarajana pidetään noin 4–5 mm uria, jolloin urat kykenevät poistamaan esimerkiksi vettä ja sohjoa renkaan ja tienpinnan välistä.
- Nastarenkaissa laki edellyttää rengassarjalta tasaista nastoitusta. Sarjan parhaan ja huonoimman renkaan ero nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosenttia. Käytännössä jos nastoja on lähtenyt huomattavasti, on tarkkaa laskemista turvallisempaa uusia renkaat.
IKÄ? | Renkaiden käyttöikä on maksimissaan kuusi vuotta ja kokonaisikä 10 vuotta. Eli vaikka renkaat olisivat maanneet varastossa käyttämättöminä, ei niitä tule enää ottaa käyttöön kun 10 vuotta on tullut täyteen. Renkaan paistoleima eli DOT-merkintä kertoo kalenteriviikon ja vuosiluvun, jolloin rengas on valmistettu.
Lähde: Liikenneturva
Minna Petäinen
Juttuun lisätty maininta nastarenkaista ja renkaiden iästä 29.10.2024.