Aika harva keski-ikäinen autoilija on koskaan käynyt liukkaan kelin kurssilla. Onko sellaiselle enää nykyautoilla tarvetta, ja järjestetäänkö autoilijoille ylipäätään talviajokoulutusta? Otimme asiasta selvää.
Autokoulukurssien ohella Suomessa on järjestetty jo kauan erilaisia talviajokursseja myös kokeneemmille ajokortin haltijoille. Kursseja on ollut tarjolla runsaasti etenkin ammattikuljettajille ja yritysten autoilevalle henkilökunnalle.
Autokoulujen ja ajoharjoitteluratojen lisäksi koulutusta ovat tarjonneet menneinä vuosikymmeninä muun muassa vakuutusyhtiöt ja Autoliitto. Nykyään koulutustarjontaa on vähemmän, mutta kokonaan se ei ole loppunut.
Ennen 1990-lukua autoissa ei yleensä ollut lukkiutumattomia jarruja puhumattakaan ajonvakautuksesta tai muusta turvallisuutta parantavasta tekniikasta. Auton hyvä käsittelytaito oli tärkeä osa Pohjolan talvesta selviytymisessä. Nykyään käsittelytaidon merkitys on pienempi.
Poistaako uusi autotekniikka koulutustarpeen?
Uusiin autoihin tulee yhä enemmän kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Tekniikalla voidaan jossain määrin jopa korjata kuljettajan tekemiä virheitä. Tähän tähtäävät mm. ajonvakautusjärjestelmä, kaistalla pysymisen avustin, hätäjarrutehostin ja mukautuva vakionopeussäädin.
Selvää on, että uudet autot ovat entistä turvallisempia ja helpompia ajaa. Tarvitaanko siis ajokoulutusta enää? Kysyimme kahdelta alan ammattilaiselta mielipidettä asiasta.
Koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, Autoliitto:
”En sanoisi, että tarve lisäkoulutukselle on vähentynyt. Kyllä nykyaikaisenkin auton saa lähtemään lapasesta. Fysiikan lait päihittävät ajoneuvotekniikan, jos vauhtia on liikaa. Valitettavasti nykyiset autokouluradat eivät vaan pääsääntöisesti mahdollista tämän asian ilmentämistä, koska ne on rakennettu 80- ja 90-luvun autoja silmällä pitäen.
Nykyautojen adaptiivinen (mukautuva) vakionopeussäädin ei korvaa kuljettajan omaa osaamista ja harkintaa. Autojen säätimet pitävät turvavälin usein aivan liian pienenä liukasta tien pintaa ja talvikeliä silmällä pitäen.
Jokaisen autoilijan kannattaa aika-ajoin muistutella mieleen talviajon perusteet. Tätä varten Autoliitto on tehnyt muun muassa koulutusvideoita, jotka löytyvät Youtubesta hakusanalla autoliitto.”
Ajovalmentaja Ari Parkkonen, Excelsior Liikenneturvallisuus:
”Autojen turvallisuustekniikan kehittymisestä huolimatta talviajovalmennukselle on tilausta samoin kuin muillekin ajovalmennuksille. Talviajovalmennuksessa pääsee tutustumaan entistä paremmin omaan autoonsa sekä konkreettisesti kokemaan, kuinka turvajärjestelmät auttavat ja missä niiden rajat tulevat vastaan.
Keskeistä on nopeuden valinnan vaikutusten oivalluttaminen. Nykyaikaiset autot avustavat kuljettajaa monella tasolla, mutta hienoimmatkaan tekniset järjestelmät eivät voi kumota luonnonvoimia.
Valmennus on mielestäni onnistunut silloin, kun se aiheuttaa pienenkin pysyvän positiivisen muutoksen ajotapoihin. Koskettavimmat kiitokset ovat tulleet niistä tapauksista, joissa asiakas on kokenut voineensa pelastaa oman tai jonkun toisen elämän.”
Miten kurssille pääsee?
Tavallisin tapa ajokortillisille kuljettajille on se, että yritys hankkii työntekijöilleen ryhmäkoulutuksen. Talviajokurssi on yksi luonteva lisä yrityksen muihin työturvallisuustoimiin.
Yrityskursseja järjestävät mm. Excelsior Liikenneturvallisuus sekä muutamat paikalliset ajoharjoitteluradat sekä autokoulut eri puolilla Suomea. Puolen päivän ryhmäkoulutuksen hinta liikkuu yleensä 1 500 ja 2 500 euron välillä ryhmäkoosta ja tarkemmasta koulutussisällöstä sekä paikasta riippuen.
Sen sijaan yleisiä kursseja, joihin kuka tahansa voi ilmoittautua, on aika vähän tarjolla. Muutamat ajoharjoitteluradat ja autokoulut tarjoavat joskus tällaisia kursseja. Kannattaa kysyä mahdollisuutta oman paikkakunnan autokoulusta tai lähimmiltä ajoharjoitteluradoilta.
Paimiossa toimiva rata (Liikenneturvallisuuskeskus Paimio) tarjoaa harjoittelumahdollisuuksia myös yksittäisille harjoittelijoille. Radalle pääsee halutessaan täysin omatoimisesti ilman erikseen järjestettyä kurssia.
Paimion rataa hallinnoiva Kalle Berg kertoo, että mahdollisuutta hyödyntävät mm. vasta ajokortin saaneet nuoret, jotka käyvät harjoittelemassa isän tai äidin kanssa.
Halutessaan voi hankkia lisäksi yksityisen koulutuksen. Pelkkä radalle meno kustantaa Paimiossa 75 euroa. Koulutusten hinta vaihtelee tunti- ja henkilömäärien mukaan.
Ratojen ja autokoulujen lisäksi on autokerhoja, jotka järjestävät jäsenilleen joka talvi vähintään yhden ryhmäkoulutuksen. Tällaisia kerhoja ovat esimerkiksi Suomen Mercedes-Benz Klubi ja Club Alfa Romeo Finland. Koulutus voi olla jäsenille maksuton, tai kerho perii kulujen kattamiseksi muutaman kympin omavastuuosuuden.
Koulutustarjontaa on siis olemassa. Jos työnantajan kautta ei ole mahdollista päästä kurssille, lähimmän sopivan kurssin löytäminen vaatii tosin vaivannäköä ja omatoimisuutta. Lisäksi osallistuminen saattaa edellyttää matkustamista, jos omalta paikkakunnalta ei löydy tarjontaa.
Ennakoimalla pärjää
Tätä juttua varten haastatellut kouluttajatahot kertoivat poikkeuksetta siitä, että yksityisiä autoilijoita on vaikea saada vapaaehtoisille kursseille, vaikka hinta olisi edullinen. Pelkkä ajatus turvallisuuden lisääntymisestä ei riitä motivoimaan autoilijoita. Tarvittaisiin jokin konkreettisempi porkkana.
Työnantajan kautta kursseille osallistuneet autoilijat ovat kouluttajien mukaan olleet poikkeuksetta todella tyytyväisiä antiin ja onnellisia siitä, että ovat ylipäätään päässeet mukaan.
Kysyimme liukkaan kelin kurssille osallistuneelta Tarkett Oy:n myyntijohtajalta Janne Lauroselta, mitä kurssista jäi mieleen.
”Kyllä ehdottomasti tärkein ja mieleenpainuvin pointti kurssilta oli ennakointi. Oli sitten kyseessä kelin aiheuttamat vaikeat olosuhteet kuten liukas tie ja kaarre, tai muut tielle mahdollisesti tulevat esteet, niin riskejä ja onnettomuuksia vähennetään eniten ennakoinnin kautta.
Hakeudutpa sitten liukkaan kelin kurssille tai et, jokainen meistä voi parantaa liikenneturvallisuutta lisäämällä ennakointia ja huolehtimalla riittävän maltillisista keliolosuhteiden mukaisista tilannenopeuksista. Näiden lisäksi ratkaiseva tekijä on oikea asenne. Fiksua kuljettajaa ei liukkaus yllätä.
Lisää vinkkejä saat Autoliiton talviajovideoista:
Markus Nieminen
Kirjoittaja on Taloustaidon autoaineiston tuottaja