Yaris on Toyotan edustajien mukaan taas uusiutunut, mutta muutoksia ei ole helppo huomata. Yaris on säilyttänyt alkuperäisen pikkuautomaisen luonteensa ja joiltain osin se tuntuu jääneen jälkeen kilpailijoista. Hybridivoimanlähdettä ei Yariksen kilpailijoilla kuitenkaan ole tarjolla.
Pikkuautoja myytiin viime vuonna Euroopassa 2,7 miljoonaa kappaletta. Suomessa ja Ruotsissa pikkuautojen osuus on perinteisesti ollut monia muita Euroopan maita pienempi. Alle nelimetriset autot tarjoavat meidänkin markkinoillamme varustelultaan entistä kilpailukykyisempiä vaihtoehtoja isommille autoille.
Varustelu näkyy myös uudessa Yariksessa, jonka perusversiossakin on Toyota Safety Sense -yhteisnimellä kulkevat toiminnot: törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision-järjestelmä automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot. Turvatyynyjäkin on seitsemän kappaletta. Active-varustetasosta alkaen Yariksessa on myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Toyotan mukaan Yaris on saanut peräti 900 uutta osaa ja sen tuoteparannuksiin on käytetty massiivinen summa, 90 miljoonaa euroa. Ajomelun vaimentamiseen erityisesti kiihdytystilanteissa on kuulemma kiinnitetty huomiota ja esimerkiksi moottorikiinnikkeiden, alustarakenteen ja vetoakseleiden toteutusta on kehitetty.
Itse auto tuntuu muuttuneen hyvin vähän. Uudistuneen Yariksen kokonaispituus on kasvanut neljä senttiä ja Yaris on säilynyt alle neljän metrin autona. Muut mitat ovat ennallaan.
Vailla ajamisen iloa
Lehdistötiedotteen mukaan Yariksen ajettavuus, varustelu ja muotoilu ovat mallimuutoksen myötä harpanneet reilun askeleen eteenpäin, mutta tosiasiassa ajettavuus tuntuisi menneen jopa taaksepäin.
Ohjaustehostimen hienosäätö – kuten maahantuoja asian ilmaisee – ei ole onnistunut. Uuden Yariksen ohjaus tuntui ainakin Bridgestone Ecopia EP 25 –renkailla epämääräisen vetelältä ja kommunikoi huonosti. Paljon ensimmäisen sukupolven Yariksella ajanut ja edellisen sukupolven hybridiversiollakin liikkunut kuljettaja totesi, että Yariksen ohjauksen ei kuuluisi olla tällainen.
Ei niin, etteikö Yariksen kanssa olisi helppo elää, mutta mikään ajonautiskelijan auto se ei ole. Pikku-Toyota sopii ehkä luontevimmin sen mainoksissa näkyville ihmisille polkupyörän vaihtoehdoksi.
Maantiellä Yariksen alusta kestää vauhtia paremmin kuin heikosta ohjaustuntumasta voisi luulla, mutta mitään ajamisen riemua pikku-Toyotasta on vaikea silloinkaan löytää.
Vaivaista surinaa
Hybridivoimanlähde tekee Yariksesta jouhean taajama-ajokin. Hallintalaitteiden osalta Toyota kuitenkin edustaa poljinvoimassa vastakkaista näkemystä kuin Kia Rio-mallillaan. Riossa on kevyt kaasupoljin eivätkä muutkaan polkimet vaadi voimaa, kun taas Yariksessa polkimet ovat selvästi jäykemmät.
Jarrupolkimessa tunto saisi olla parempi. Nopeissa jarrutuksissa jarrutusvoimaa on vaikea säädellä.
Kiihtyvyys paikalta lähdettäessä on sähköavustuksen kanssa hyvä ja Yaris on muutenkin reipas ajokki taajama-ajossa.
Nopeuden kasvaessa Toyota tuntuu synnyttävän enemmän ääntä kuin vauhtia. Intensiivisesti surraava moottorin ääni ei kuulosta kovin vakuuttavalta. Portaattomalla CVT-tyyppisellä vaihteistolla varustettu Yaris kiihtyy vaivaisesti valittaen ja vastahakoisen tuntuisesti. Numeroarvoistakin näkee, että Yariksen kiihtyvyys ei päätä huimaa, mutta suorituskyky riittää hyvin taajamapainotteiseen arkiajoon.
Kokonaisuutena uusi malli tuntui aiemmilla Yariksilla ajaneesta kuljettajasta aiempaa hiljaisemmalta, mutta Yaris on edelleen äänieristykseltään pikkuautomainen eli karkeista pinnoista tuleva tiemelu kumisee auton korissa.
Taloudellinen taajamissa
Hybridivoimanlähteen teholukemat ovat entiset, mutta suurimman väännön kierrosalue on venynyt yläpäässä 400 kierrosta aiempaa korkeammalle. Myös huippunopeus ja kiihtyvyys nollasta sataan ovat ennallaan.
Koeajokulutus on usein selvästi suurempi kuin kyseisen automallin EU-normikulutus ja näin se on myös Yaris Hybridin kohdalla. Kulutuslukema 4,6 litraa sataa kilometriä kohden on yksi alhaisimpia satojen koeajoautojen joukossa.
Hybridivoimanlähteen taloudellisuus tulee esiin nimenomaan taajama-ajossa, jossa autot yleensä kuluttavat selvästi enemmän kuin rauhallisella maantienopeudella. Hybridi-Yariksen normikulutuskin on poikkeuksellisesti taajama-ajossa pienempi kuin maantiellä. Taajamapainotteinen koeajo osoittaa, että hybridin edullisuus ei ole pelkkää puhetta.
Pikkuautomainen sisusta
Yariksessa A-pilarit on viety kauas eteen ja niiden välissä solamaisesti olevaa tuulilasia pyyhkii vain yksi valtavankokoinen pyyhin. Näkyvyyttä sivuille on lisätty kolmiomaisilla pikkuikkunoilla.
Yariksen kaksivärisessä Bi-Tone-versiossa sisätilat on sävytetty ulkoasun mukaisiksi. Kaksivärisyys tuo eloa kojelautaan ja sisustukseen ylipäätään. Koeajoautossa olleet siniset tikkaukset sopivat hyvin yhteen kojelaudan sinisten pintojen kanssa.
Yariksen ratti näyttää hyvältä mutta sen kehä on pinnaltaan turhan liukas. Mittariston ja koko kojelaudan muotoilu on möhkälemäinen. Kierroslukumittaria hybridi-Yariksessa ei ole, mutta manuaalivaihteiden puuttuessa sille ei ole erityistä tarvettakaan – puute vain kiinnitti koeajajien huomiota.
Yariksen istuimet ovat jakkaramaiset, istuinosaltaan pienehköt ja vailla ristiseläntuen säätöä. Toyotalle tyypillisesti etuistuinten selkänojat säätyvät vain portaittain.
Takapenkin istumapaikat ovat käyttökelpoiset. Pystyhkön istuma-asennon ansiosta jalatkin mahtuvat mukaan, vaikka pikkuautossa tilaa pituussuunnassa on varsin rajoitetusti. Takaovissa ei ole ovitaskuja.
Vastinetta rahalle: Kilpailijoihin verrattuna Yaris on edelleen leimallisesti pikkuautomainen ajokki – varsinkin Seat Ibizassa on selvästi enemmän isomman auton tuntua kuin Toyotassa ja Kia Riokin tuntuu kookkaammalta ajokilta. Ruotsalaisen Teknikens Världin vastikään ilmestyneessä pikkuautojen vertailutestissä Suzuki Swift 1,2 oli ykkönen ja Seat Ibiza kakkonen. Kia Rio hävisi Yarikselle yhdellä pisteellä. Yaris on kuitenkin helppo ajaa ja hybridiversiona se vetoaa päästöihin ja taloudellisuuteen huomiota kiinnittäviin autoilijoihin. Hybridi-Yariksen hinnalla saa isompiakin autoja mutta rahalle saatavaan vastineeseen vaikuttaa hybridiversion portaaton CVT-automaattivaihteisto, jos sellaisesta pitää. Kuten Teknikens Världin koeajajatkin totesivat: CVT jakaa voimakkaasti mielipiteitä.
PLUSSAT
+ Käytännön taloudellisuus
+ Jouheus kaupunkiajossa
+ Käyttökelpoinen takapenkki
MIINUKSET
- Vetelän tuntuinen ohjaus
- Pikkuauton istuimet
- Vain tyydyttävä suorituskyky
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli |
Toyota Yaris 1,5 Hybrid e-CVT Style |
Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3 |
1497 |
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min |
55/74/4800 |
Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min |
111/3600-4800 |
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv |
45/60 |
Sähkömoottorin suurin vääntö Nm |
169 |
Suurin yhteisteho ja –vääntö kW/hv |
74/100 |
Suurin yhteisvääntö Nm |
169 |
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km |
3,3/3,6/3,6 |
CO2-päästö g/km |
82 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
3945/1695/ 1510/2510 |
Omamassa kg |
1090-1165 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
11,8 |
Huippunopeus km/t |
165 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto |
23 097,86 / 24 655,80 |