Ladattavalla sähköllä kulkevat autot saattavat jäädä välivaiheeksi, jos vety valtaa alaa, ja ajokit voivat muuttua sovelluskaupassa räätälöidyiksi vempeleiksi. Pimeänäkölaitteet yleistyvät jo lähivuosina, autonomista ajelua saamme odotella vielä jonkun tovin.
Lokakuun Taloustaidon (ilm. 7.10.2020) autoteeman jutuissa pohditaan muun muassa, millä voimanlähteillä jatkossa ajetaan, katoavatko perinteiset porrasperäiset autot ja jatkuuko katumaastureiden suosio.
Valmistajat pyrkivät kehittämään autoista entistä verkottuneempia, räätälöitävämpiä ja käyttövoimaltaan monipuolisempia halusivatpa asiakkaat muutosta tai eivät.
Suomalaiset automaahantuojatkin näkevät jo lähitulevaisuudessa uudistuksia, joita tuntuu tulevan kiihtyvällä vauhdilla.
Hyundai esitteli vuonna 2019 tulevaisuuden liikkumisen visionsa, joka kantaa nimeä Style Set Free. Asiakaslähtöisessä konseptissa auto räätälöidään itselle sopivaksi –osaksi henkilökohtaista elintilaa siinä missä kotikin.
Jos asuintiloja voidaan nyt räätälöidä monin tavoin ja eri tekniikoilla oman maun ja tarpeiden mukaisesti, niin korealaisvalmistajan vision mukaan sama tapahtuisi pian myös autoille.
Style Set Free -konseptissa auto ei ole pelkästään liikkumaväline paikasta toiseen, vaan auton ja muun elämisen raja sulautuvat uudella tavalla toisiinsa.
Ajatus siitä, että Hyundain teknologia tulevaisuudessa tunnistaa ja analysoi kuljettajan ajotapaa, ei välttämättä ilahduta kaikkia kuljettajia, vaikka sillä yhdessä Smart Cruise Control -järjestelmän kanssa saataisiin aikaan räätälöity ajokokemus.
”Maailman ensimmäinen keinoälypohjainen edistyksellinen kuljettajaa avustava eli ADAS-ominaisuus eli Advanced Driver-assistance System on jo suunniteltu tulevalle Hyundai-autolle”, Hyundai Motor Finlandin Esa Kurikka kertoo.
Ekosysteemi vetyautoille
Hyundai ja Honda panostavat vetyautoihin – samoin Toyota.
”Vedyllä käyvien sähköautojen saralla Honda FCX Clarity on jo kolmannessa sukupolvessaan myynnissä. Suurin rajoite niiden myynnissä on vetytankkausasemien määrä: riittävä infra löytyy esimerkiksi Kaliforniasta ja joissakin Aasian maissa.
Vedyllä käyvä sähköauto on Hondan mielestä tulevaisuuden autoilun ratkaisu, myös Euroopassa, ainakin siihen asti kunnes löytyy jokin parempi uusiutuvan energian ratkaisu liikkumiseen sen eri muodoissa”, Hondaa maahantuovan NCG Importin Kaj Tikka toteaa.
Tikan mielestä EU:n tulisikin miettiä vetyasemien infraan ratkaisuja eikä vain rajoittaa päästöjä valmistajille suunnatuilla sanktioilla.
”Tämä polku johtaa pidemmän päälle valitettavasti siihen, että ala ei pysty kehittämään uusia ratkaisuja tulevaisuuteen, kun sakot ja myynnin rajoituksen ajavat valmistajia siihen tilaan, etteivät ne pysty enää resursoimaan riittäviä varoja tuotekehitykseen”, hän uskoo.
”Tuotekehitys vie valtavia summia ja tätä ei ole oikein huomioitu millään tavalla. Suomen autoverotus on niin poikkeuksellinen ja markkinamme niin minimaaliset, että siinä mielessä olemme vain kyydissä ja seuraamme mitä markkinoilla tapahtuu ja mitä tuotteita ja autobrändejä on jatkossa saatavana Suomessa.”
Hyundailla ollaan samoilla linjoilla.
”Hyundai sitoutuu voimakkaasti polttokennoautojen kehittämiseen. Vuonna 2019 Hyundai julkaisi FCEV Vision 2030 -projektin, jonka tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa vedyn hyödyntämistä yhteiskunnallisesti.
Vuoteen 2030 mennessä Hyundain tavoitteena on 700 000 polttokennoauton vuotuinen tuotantokapasiteetti, joka ei rajoitu pelkästään henkilöautoihin vaan myös hyötyajoneuvoihin”, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka kertoo.
Hyundai ei tyydy vain autojen kehittämiseen ja valmistamiseen vaan korealaisvalmistaja on mukana myös uuden vetyekosysteemin rakentamisessa Sveitsissä ja tulevaisuudessa muissakin Euroopan maissa.
Vuonna 2019 Hyundai esitteli Sveitsin kaupalliseen liikenteeseen vuonna 2020 käyttöönotetut polttokennokäyttöiset sähkökuorma-autot ja vuoteen 2025 mennessä Hyundai suunnittelee toimittavansa 1 600 polttokenno-sähkökuorma-autoa Sveitsin hyötyajoneuvomarkkinoille.
Koreassa on jo käytössä Hyundain valmistamia polttokennolinja-autoja.
Laajalla moottoririntamalla
Hyundai tarjoaa tällä hetkellä autoteollisuuden todella laajan voimalinjavalikoiman: hybridin, ladattavan plug-in hybridin, täyssähkön, dieselin ja vetykäyttöisen polttokennoauton.
”Hyundai investoi voimakkaasti tulevaisuuden liikkumiseen ja vahvistaa jatkuvasti asemaansa sähköisen liikkumisen edelläkävijänä. Tuotevalikoimaa kehitetään jatkuvasti ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja”, Hyundain Esa Kurikka selittää.
Täyssähköautojen sekä erilaisten hybridiautojen suosio on kasvanut nopeasti, ja se näkyy myös valmistajien strategioissa.
Hyundai esittelee vuoteen 2025 mennessä maailmanlaajuisesti 44 uutta automallia, joista yksitoista on täyssähköisiä malleja. Kurikan mukaan 2020-luvun puolivälissä 77 prosenttia Hyundain mallistosta on saatavilla sähköistettyinä versioina Hyundain suunnitelmien mukaan.
Hyundai esitteli juuri elokuussa 2020 suunnitelmansa alkaa kehittää suosittua Ioniq-mallistoaan täyssähköisten autojen brändinä.
Ioniq-brändin lanseeraus merkitsee Hyundaille uutta aikakautta, se lisää täyssähköisten automallien tarjontaa, viestii sitoutumisesta kestävään kehitykseen ja innovaatioihin sekä edistää tavoitteita tulevaisuuden puhtaammasta liikkumisesta.
Globaalina autonvalmistajana myös Daimler AG kehittää ladattavia bensiini- ja dieselhybridejä, täyssähköautoja ja perinteisiä polttomoottoreita laajalla rintamalla.
Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski muistuttaa, että Mercedes-Benzillä on markkinoiden laajin ladattavien hybridien tarjonta: kuluvan vuoden loppuun mennessä 28 mallia.
Kaasun merkitys kuihtuu
Suomen Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen toteaa, että vain riittävällä sähköautojen ja ladattavien hybridien valmistamisella tuotannon balanssi saadaan Euroopassa lähivuosina sellaiseksi, että valmistajien ei tarvitse maksaa EU:n määräämiä huimia CO2-sakkoja.
”Pienetkin autot hybridisoituvat vaikka tuotantokustannusten nousu iskee kovimpaan niihin, jotka tekevät ja myyvät esimerkiksi B-segmentin autoja”, Pärssinen sanoo.
Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle pitää täysin mahdollisena, että valmistajat rajoittavat joidenkin korkeamman CO2-arvon automallien saatavuutta ja nostavat hintoja valmistajakohtaisten kokonaispäästöjen madaltamiseksi.
Nykyisessä murrosvaiheessa osa autonvalmistajista on tehnyt valintoja energialähteiden suhteen, ja yksi muiden jalkoihin jäänyt polttoaine on valitettavasti kaasu, joka Suomessa olisi biokaasuverkoston ansiosta erittäin ympäristöystävällinen vaihtoehto.
Mercedes-Benzin ja Opelin luovuttua kaasukäyttöisistä henkilöautoista, niiden valmistaminen on Volkswagen-konsernin merkkien varassa eikä kaasun tulevaisuudesta niidenkään huomassa voi olla varma.
”Bensiinimoottorit kehittyvät edelleen ja dieselin osuus pysyy Euroopassa ihan merkittävänä jatkossakin, mutta kaasuautojen tulevaisuus on kuopattu, mikäli EU ei anna niille jotain poikkeavia päästölaskentamalleja. Niiden osuus jo nyt on aivan häviävän pieni ja taitaa loppua kyllä kokonaan: Suomi-special ei taida lentää EU:ssa?”, Fordin Pärssinen aprikoi.
Puheseen uskotaan, ikäkuskille omia sovelluksia
Kukaan automaahantuojien edustajista ei myönnä, että autojen kojetauluja digitalisoitaisiin kustannusten säästämiseksi.
”Kustannussäästöt eivät ole pääajuri auton digitalisaatiossa. Kyse on enemmänkin kuluttajien vaatimuksista ja teknologian taloudellisesta saavutettavuudesta”, Auto-Bonin Vuolle sanoo.
K Auton toimitusjohtaja Johan Friman sanoo samaa. ”Kustannussäästöjen sijaan digitalisoitumista ajaa eteenpäin asiakkaiden toiveet ja erilaisten liitettävyyspalveluiden lisääntyminen.”
Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle huomauttaa, että Peugeot, Citroën ja DS tarjoavat myös perinteisen mittarivaihtoehdon, ja digimittaristo voidaan myös asettaa näyttämään perinteistä viisarikuvaa, eli mittaristo voidaan asettaa kuljettajan toivomusten mukaan.
”Käytettävyys on tietysti makuasia ja näistä ovat eri teknologiayhtiöiden fanitkin kiistelleet pitkään. Oma tottumus ohjaa paljon mielipiteitä, mutta uuteenkin tottuu nopeasti. Tuotekehityksen taustalla on valtavasti käyttäjätestausta ja suunnittelua”, Vuolle uskoo.
Digitalisoinnin eturintamassa kulkenutta Volvoa edustava Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt puolestaan sanoo että käytettävyys on edelleen tärkeä tekijä, mutta hänen mielestään digitalisointi ei ole ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa.
K Auton Frimankin vakuuttaa, että digitaalisuus ja käytännöllisyys eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita vaan tukevat toisiaan. Hän myöntää, että joissakin tapauksissa on voitu mennä liikaa digitaalisuuden ehdoilla mutta uskoo, että käyttöliittymien kehittyessä käytettävyys tulee varmasti paranemaan.
”Uuden sukupolven autojen myötä tulemme oppimaan uudenlaisia tapoja käyttää hallintalaitteita – esimerkiksi puheohjaus tulee yleistymään merkittävissä määrin.”
Puheohjauksen autuuteen uskovat muidenkin merkkien edustajat kuten Fordin Pärssinen. ”Uskon, että tulevaisuuden kikkailu keskittyy ääniohjaukseen, autonomiseen ajoon ja mukavuuteen autossa.
Liitettävyys ja erilaiset autoilua helpottavat järjestelmät kuten Fordin FordPass saavat entistä enemmän huomiota, sillä ne mahdollistavat jo nyt etäkäynnistyksen ja etälämmityksen sekä auton tietojen ja päivitysten teettämisen etänä.”
Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski puolestaan sanoo, että kun digitalisointi laajenee liitettävyyden kehittyessä ja käytettävyys kehittyy niin tulevaisuudessa myös ikääntyneille käyttäjille tullaan räätälöimään omat sovellukset auton järjestelmiin.
Ajoa avustavat laitteet lisäävät autoilun turvallisuutta
Vuolle uskoo, että esimerkiksi pimeänäkölaitteet, jotka havaitsevat auton eteen ryntäävän lapsen tai hirven ja varoittavat näistä ennen kuin ihminen havaitsee vaaraa, tulevat yleistymään lähivuosina.
Friman on samoilla linjoilla: autojen ajoa avustavat järjestelmät tulevat kehittymään entisestään autojen liitettävyyden ja tekoälyn kehittymisen myötä. Ne tulevat osaltaan myös parantamaan autoilun turvallisuutta entisestään.
Täydellisen autonomisen ajamisen mahdollistavat autot eivät kuitenkaan ole vielä ihan lähitulevaisuudessa relevantteja vaihtoehtoja.
Frimanin mukaan varustelu myös demokratisoituu.
”Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita on totuttu näkemään vain suuremmissa ja kalliimmissa autoissa, tulevat yleistymään edullisimmissa ja pienikokoisimmissa autoissa.
Pakettiautoissakin automaattivaihteisto ja neliveto jatkavat yleistymistä. Ensisijaisesti henkilöautoihin viime vuosina kehitetyt kuljettajaa avustavat innovaatiot yleistyvät pakettiautoissa hivenen jäljessä.”
Autonomisuus autoissa kaukana
”Autonominen ajaminen on vielä todella kaukana, siihen ei riitä vuosikymmen”, Hondaa maahantuovan NCG Importin Kaj Tikka toteaa.
Sen sijaan Hyundai Motor Finlandin Esa Kurikka puhuu siitä, että Hyundain näkemyksen mukaan tulevaisuuden autoista poistuu nykyinen tarve kuljettajalle: tämä ei ole luksusta vaan välttämätön kehityssuunta.
”Maailmanlaajuisesti kehitettävien auton verkottumispalvelujen ja autonomisen autoilun edistämisessä Hyundai ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet, paikallisen infrastruktuurin ja lainsäädännön sekä kunkin maan lähtötilanteen kokonaisuudessaan”, Esa Kurikka toteaa.
”Parhaimmillaan verkostoitunut nykyauto yhdistyy älykodin, älytoimiston ja älykaupungin kesken. Esimerkiksi jo nyt useat toiminnot autojen tietoviihdejärjestelmissä toimivat äänikomennoilla.
Style Set Free tarkoittaa täydellisen tilan luomista autossa ja haastaa miettimään millaista valoa, värejä, ääntä, muotoja ja materiaaleja tällaiseen tarvitaan.
Hyundai valmistautuu ainakin siihen, että sisätilamateriaalien pitää asiakkaiden mielestä tulevaisuudessa olla luonnonmukaisilla materiaaleilla toteutettuja.”
Style Set Free pyrkii tarjoamaan ainutlaatuisen, autonomisen eli kuljettajattoman ajamisen autokokemuksen, jota mikään muu autovalmistaja ei ole toistaiseksi tarjonnut, mutta jota asiakkaat ovat etsineet.
Hyundain visiona on mahdollistaa tulevaisuudessa itse räätälöitävä auto, jonka voi ajatella muistuttavan sovelluskauppaa. Asiakkaat voivat vapaasti valita autoonsa sovelluksia, ohjelmia ja laitteita ja päivittää niitä muuttuvien tarpeidensa mukaan.
Hankkeessa hyödynnetään moderneja liitettävyyspalveluita ja avoimia rajapintoja tiedonsiirrossa auton ja sen käyttöympäristön välillä.
6 x TRENDIT Autoilun trendit ristipaineessa, lue juttu lokakuun Taloustaidosta. Voit lukea artkkelin myös näköislehdestä, jos olet rekisteröitynuyt verkkopalvelujemme käyttäjäksi.
Juha Partanen