veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Turvaa Ford-kuskille: Näin toimii Kölnin testikeskus

Turvaa Ford-kuskille: Näin toimii Kölnin testikeskus
25.6.2019

Autonvalmistus on paljon muutakin kuin tekniikan liittämistä tuotantolinjalla robottiviidakon kokoamaan koriin. Toivotun lopputuloksen saavuttaminen edellyttää valtavasti suunnittelua, valmistelua ja testausta. Tutustuimme autoteollisuuden helposti unohduksiin jäävään puoleen Fordin vaikuttavassa Kölnin testikeskuksessa.

Kölnin uusi, jättimäinen autolaboratorio Ford´s Environmental Test Centre mahdollistaa autojen testaamisen keskitetysti saman katon alla kaikenlaisissa sääolosuhteissa.

Tuulitunnelien perustehtävä on ilmavirtausten tuottaminen aina hirmumyrskyyn saakka.

Fordin maailmanlaajuinen markkina-alue asettaa laboratoriolle runsaasti vaatimuksia. Huippunykyaikaiseen laitokseen voidaan luoda arktiset olosuhteet neljänkymmenen miinusasteen pakkasviimoineen, mutta myös kuuman autiomaan hehku aina +55oC lukemaan saakka. Kolmen tuulitunnelin valikoima mahdollistaa jopa 250 km/h myrskypuhurin.

 Paljon tilaa vaativa tuulitunnelijärjestelmä on sääolojen simuloinnin perusta.

Vaativimpienkin olosuhteiden saavuttamiseksi tarvitaan ainoastaan se kaikkien tuntema napin painallus. Myös auton toimivuutta vuoriston korkeuksissa hallitaan ohjainpöydästä, ikkunan takaa. Myös ilman kosteus on tarkoin säädettävissä kulloisenkin testaustavoitteen mukaiseksi 10 prosentin lukemasta aina 95 prosentin arvoon saakka, mikä mahdollistaa mm. ilmanvaihdon toimivuuden ja näkyvyyden muutosten analysoinnin.

Kelkkatesti nopeuttaa turvallisuusuudistusten siirtymistä tuotantoautoihin.

Runsaat puolet Fordeista myydään käytettäväksi yli tuhannen metrin korkeudessa, jossa ilman happitaso on alhaisempi kuin merenpinnan tasolla. Kölnin laboratoriossa voidaan ”ajaa” jopa 5 200 metrin korkeutta vastaavissa oloissa. Vuoristo-olosuhteiden simulointi laboratoriossa kertoo mm. matalan happipitoisuuden vaikutuksista auton suorituskykyyn ja toimivuuteen. Myös testaaminen 100 metriä merenpinnan alapuolella on mahdollista tarkkailuikkunan ja näyttöruutujen ääressä istuen.

Kylmää ja lunta lasin takana

Auton testaaminen talvioloissa sujuu Kölnissä vaivatta. Järjestelmä soveltuu hyvin esimerkiksi lämmityslaitteiden tehokkuuden ja lasipintojen jäätymisen sekä ilmanotto-ominaisuuksien analysointiin. Talven tunnelman täydentää testitilassa auton lumettaminen suomalaisautoilijoille tutun näköiseksi, harjaamista odottelevaksi lumimöhkäleeksi.

Testivalvomon näyttöruudut kertovat asiantuntijalle prosessin etenemisen pienimmätkin yksityiskohdat.

Fordin Kölnin testikeskus säästää paljon aikaa ja kustannuksia. ”Säätehtaassa” voidaan testata milloin tahansa.

Fordin testauslaboratoriot tarvitsevat sähköä peräti 11 megawatin verran. Se vastaa noin 2 400 hengen pikkukaupungin energiantarvetta. Syntyvää lämpöenergiaa ohjataan putkistoja pitkin höyryyn sidottuna valittujen kohteiden lämmöntarpeisiin, jolloin ympäristöystävällinen kierrätys toteutuu eikä lämpö pääse harakoille.

Testitilaan voidaan luoda hetkessä paahteinen auringonpaiste 4000 watin tehoisen valaistuksen avulla.

Vaikka keskitetyt tilat mahdollistavat tarkoin toistettavat olosuhteet, ulkoradoilla ja maanteillä on kuitenkin merkittävä rooli autojen testauksessa. Pohjoismaiset talvitestit ovat yhä kova sana Fordin autojen kehittelyssä.

Keskiössä törmäysturvallisuus

Matkustajien turvallisuus on Fordin testaustoiminnan tärkeimpiä päämääriä. Viime vuonna valmistunut, turvallisuuden kehittämiseen erikoistunut Merkenichin testauslaboratorio täyttää kansainvälisten sertifiointinormien tiukat vaatimukset. Laitoksessa on erinomaiset valmiudet mitä moninaisimpien testien tekemiseen, joiden perusteella kehitetään auton turvarakenteita ja -ratkaisuja.

Ford Fiesta valmistuu tuotantolinjalla ihmisten ja robottien yhteistyönä.

Päivässä laitoksessa voidaan toteuttaa jopa neljä törmäystestausta, joiden vaiheet tallennetaan peräti 1 000 kuvaa sekunnissa taltioivin kameroin.

Uusi kelkkajärjestelmä mahdollistaa entistä nopeammat ja tehokkaammat testit, minkä ansiosta uudistukset saadaan käyttöön tuotantoautoissa aiempaa varhemmin.

Klassikkoautojen kokoelma

Mahdollisuus vierailla Fordin Kölnin klassikkoautonäyttelyssä sai varttuneen autojournalistin muistelemaan. Autoilun alkuaikojen mallit sykähdyttävät aina. Muistot heräsivät kuitenkin todenteolla hieman tuoreempien mallien kohdalla.

”Maapallo-Taunus” vuodelta 1952 toi muotoiluun uutta linjakkuutta.

Taunukset, Granadat, Escortit, Sierrat, miksei ensimmäinen Fiestakin kertoivat omaa tarinaansa. Näytteillä olivat myös jo varhain etuvetoisuuden puolesta liputtaneet Taunukset: 12M ja 15M. Myös tuttu takavuosien Transit oli rivistössä.

Transitin hymy tuli suomalaisille tutuksi.

Kantikas Ford Taunus 1.6 menestyi Suomessa mm. työsuhdeautona.

Siirtyminen klassikkomallien parista Ford Fiestoja suoltavan tehtaan tuotantolinjojen ääreen, tietotekniikan ja automatisoitujen robottien maailmaan, kertoi konkreettisesti autoteollisuuden kehityksestä: Katse tulevaisuuteen!

Sukkulamaisen Ford Taunus 17 M:n muotoilu kiinnosti autokansaa 60-luvun alussa.Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti