Suomessa rekisteröidään vuosittain noin 30 000 työsuhdeautoa. Miten iso osuus näistä on nykyisin sähköautoja ja mitä merkkejä työsuhdeautoilijat suosivat?
Vuonna 2021 Suomessa rekisteröitiin 32 414 työsuhdeautoa. Ensirekisteröinnit kertovat tosin vain osan totuudesta, sillä sähköautojen toimitusajat ovat venyneet autoliikkeissä jopa kahteen vuoteen.
Suomen ylivoimaisesti suosituin täyssähköauto yrityspuolella oli viime vuonna Volkswagen. Viime vuonna rekisteröitiin 992 Volkswagen-merkkistä täyssähköautoa yrityskäyttöön. Toiseksi suosituin oli Tesla ja kolmanneksi ponnisti Skoda.
”Vuoden 2022 rekisteröintitilastossa loistavat ne autot, jotka ovat onnistuneet saamaan alkuvuoteen hyvin toimituksia. Meillä on nyt poikkeuksellisen suuri tilauskanta, joka realisoituu rekisteröinneiksi vasta ensi vuoden puolella”, K-Auton yritysmyynnin johtaja Jaana Särkisilta kertoo.
Esimerkiksi K-Autolla autojen toimitusajat ovat tällä hetkellä puolesta vuodesta aina puoleentoista vuoteen merkistä ja mallista riippuen.
Täyssähkö hybridiä suositumpi
K-Auton omista tilastoista selviää, että yhtiön yrityskäyttöön myymistä Volkswageneista ja Audeista yli puolet on täyssähköautoja.
Selvästi useampi valitsee alleen suoraan täyssähköauton kuin hybridin. Ladattavien hybridien osuus K-Auton yritysautojen tilauskannassa on noin 15 prosenttia.
”Meidän mallistossa myös sähköpakettiautot tulevat nyt ryminällä yritysmarkkinoille. Volkswagenin ID. Buzz Cargo on sähköpakettiauto ja yritysten kiinnostus sitä kohtaan on ollut ennakkoon ennen näkemätöntä. Siitä on tulossa myös henkilöautoversio, mikä selvästi kiinnostaa tila-autoja työsuhdeautoiksi etsiviä”, Särkisilta kertoo.
Särkisillan mukaan sähköautot ovat tulleet ryminällä yritysautojen markkinoille viimeisten kahden vuoden aikana.
”Kysyntä on ollut todella huimaa, ja paljon nopeampaa kuin ala on osannut ennakoida. Nyt olemme niissä lukemissa ja peitossa, joissa kuvittelimme olevamme vuonna 2025. Odotamme, että nousu jatkuu”, Särkisilta sanoo.
Yritysten autosäännöt suosivat sähköautoja
Sähköautojen imu yrityskäytössä perustuu edullisempiin käyttökustannuksiin ja toisaalta verotuksellisiin hyötyihin.
”Iso juttu on myös se, että yritykset joutuvat tänä päivänä seuraamaan hiilijalanjälkeään ja osoittamaan, että ovat pystyneet pienentämään sitä. Se näkyy, kun yrityksissä tehdään sisäisiä autosääntöjä.
Yrityksissä rakennetaan kannustimia siihen, että työntekijät ottaisivat alle sähköautoja. Myös latausasemien rakentuminen tukee sähköautojen yleistymistä”, Särkisilta sanoo.
Yrityskäyttöön rekisteröidyt sähköautot vuonna 2021 Suomessa, kpl
Volkswagen | 992 |
Tesla | 714 |
Skoda | 405 |
Audi | 271 |
Volvo | 191 |
Ford | 170 |
Nissan | 160 |
Mercedes-Benz | 150 |
Hyundai | 135 |
BMW | 108 |
Kia | 101 |
Polestar | 86 |
Peugeot | 80 |
Porsche | 70 |
Opel | 67 |
Seat | 55 |
Cupra | 47 |
BMWi | 30 |
Renault | 22 |
Fiat | 15 |
Citroen | 13 |
Lexus | 13 |
Mini | 12 |
Jaguar | 11 |
Dacia | 9 |
Maxus | 9 |
Mazda | 7 |
DS | 4 |
Honda | 1 |
MG | 1 |
Outi Airaksinen
SÄHKÖAUTO TYÖSUHDE-ETUNA |Sähköauto on yhä useammalle realistinen vaihtoehto luontoisetuautoksi. Sähköautojen hankintaa ja käyttämistä kannustetaan useammalla verokannustimella. Hohtoa himmentävät kuitenkin sähkön hinnan nousu sekä vuonna 2023 toteutuva sähköautojen ajoneuvoveron korotus. Kirjaudu ja lue juttu lokakuun Taloustaidosta.