Nykyisetkin autot ruostuvat, jopa entistä pahemmin, mutta sen voi estää. Ruosteenestokäsittelyn hinta liikkuu 700–1 000 eurossa.
Mielikuvat uusista autoista koostuvat sähkösinkityistä pinnoista, suurlujuusteräksistä ja suojamuoveista. Ruosteiset autot tuntuvat kuuluvan jonnekin menneisyyteen.
Valitettavasti todellisuus on aivan toisenlainen, ruosteongelmat vain muuttavat muotoaan.
Hiilivetypäästöjen vähentämiseksi monet autotehtaat ovat luopuneet autojen pohjan suojamassauksesta eikä saumoissa ole korikittiä. Autojen keventämiseksi korirakenteissa yhä enemmän käytettävät suurlujuusteräkset eivät kestä ruostumista perinteisten, paksumpien terästen tapaan. Hiuksen vahvuiseen sinkitykseenkään ei tarvitse osua kuin pieni kivi niin pinta on auki ruostumiselle.
Kehitys on pahenemaan päin myös siksi, että niin alustan suojaamiseksi kuin aerodynamiikan parantamiseksi auton pohjaan asennettavat suojamuovit ovat lisääntyneet. Niiden ja pellin välissä on tyhjää tilaa, johon kertyy kosteaa savihiekkaa ja se ruostuttaa autoa salakavalasti katseilta suojassa.
Ruoste muhii piilossa
Suojamuoveja ei katsastuksessa pureta, joten ruostumista ei nähdä silloinkaan.
”Autot ovat päällisin puolin entistä paremmassa kunnossa eikä alustaa nähdä. Paljaan totuuden näkee vasta kun auto nostetaan ylös ja suojamuovit on purettu pois. Ihmiset järkyttyvät nähdessään, miten kivisuihku on kuluttanut maalit helmasta ja hitsaussaumoissa on ruostetta”, Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton puheenjohtajana toimiva Tapio Hotokka kertoo.
Autojen alustat ovat yleensä vuosia pesemättä eivätkä pesukoneiden alustapesut enää riitä, koska suojamuovit estävät maa-aineksen puhdistamisen alustan rakenteista. Myös iskunvaimentimien kuppien ja tukivarsien poterot ovat paikkoja, joihin lika pääsee kertymään eikä alustapesu pese niihin pinttynyttä kuraa pois.
Lisäksi auton pohjaan ruiskutetun pvc-muovin halkeamat ovat yksi ongelmakohta, niihin kondensoituu vettä ja alle voi muodostua reilustikin ruostetta.
Jo kolmen vuoden iässä
Ruostesuojaamattoman auton hitsaussaumoissa alkaa näkyä ruostetta jo kolmen vuoden iässä.
Ennen ruosteenestokäsittelyä irtoruoste pitää aina poistaa hiekkapuhaltamalla tai paineilmateräsharjalla, joskus puukollakin. Lisäksi alan liikkeillä on passivointiainetta, joka toimii ruosteenestoaineiden kanssa.
Espoon Takuusuojaus Oy:tä pyörittävän Hotokan mukaan heille tulee harvoin autoja, jotka pitäisi lähettää peltisepän käsiin.
”Kymmenvuotiaista autoista löytyy pieniä hitsattavia paikkoja, joita on sitten hitsattu tässä lähellä olevassa Matinkylän Autossa. Kun auton alustasta on purettu suojamuovit pois, sillä olisi hankala lähteä ajamaan pitempiä matkoja.”
Mazdat ruostuivat nopeasti
Ihmisillä on pinttyneitä mielikuvia siitä, mitkä autot ruostuvat ja mitkä eivät, mutta autoalan ammattilaiset tietävät, että tilanne on merkeittäin vaihdellut eri malleilla ja ajanjaksoilla.
Mercedes-Benzin E-mallilla oli 2000-luvun vaihteessa valmistuneissa autoissa ongelmia ja varsinkin viime vuosikymmenellä tehtiin Mazdoja, jotka ruostuivat ällistyttävän nopeasti. Renault oli vuosituhannen vaihteessa surkea auto, mutta sen laatu on parantunut, kun taas Volkswagenien laatu on kymmenen viime vuoden aikana yllättäen heikentynyt. Volvolla otettiin jo aikoinaan opiksi, kun 240-mallit ruostuivat.
Mutta on myös autoja, jotka ovat jatkuvasti huonossa maineessa kuten Chryslerit. Ne näkyvät aihetta kartoittaneissa tilastoissakin.
Mersuihin suoja-ainetta
Automaahantuojat eivät perinteisesti ole olleet innostuneita autojen suojaamisesta ruostetta vastaan.
Ainakin yksi positiivinen poikkeuskin on: Pohjoismaihin tulevat Mercedes-Benzit saavat koteloihinsa suoja-ainetta Tanskassa ja suoraan Suomeen tulevat uudet Mersut käsitellään täällä.
Hotokan mukaan ruostesuojaukseen suhtaudutaan alalla vaihtelevasti.
”Jopa saman autotalon sisällä pari kolme myyjää käyttää palvelujamme, kun taas kollegat eivät suojausta suosittele tai jopa kieltävät sen”, hän sanoo.
Hotokan mukaan automyyjillä on vanhakantaista tietoa muun muassa siitä, pitääkö autoon porata reikiä ruostesuojauksen yhteydessä. Hän uskoo, että kielteinen suhtautuminen ruostesuojaukseen johtuu usein siitä, että automyyjät eivät tunne alaa.
Ei tarvitse porata reikiä
”Ei esimerkiksi tiedetä, että meidän liikkeessämme ei kohta kymmeneen vuoteen ole porattu reikiä autoihin vaan käytämme autonvalmistajan tekemiä reikiä. On kehitetty niin ohuita suuttimia, että niillä päästään tarvittaviin paikkoihin samalla kun standardeja on hieman kevennetty niin että poraamisesta on voitu luopua”, Hotokka kertoo.
Katsastusmiestenkin tieto ruosteensuoja-alasta on Hotokan mukaan kirjava, mutta heidän parissaan ollaan menossa parempaan suuntaan.
”Teimme ruosteensuojauksesta materiaalia autonasentajien koulutukseen ja nyt sitä yritetään hyödyntää muussakin ammatillisessa koulutuksessa kuten jälkimarkkinoilla ja katsastusalalla”, Hotokka kertoo.
Olosuhteet vain pahenevat
Autot joutuvat suomalaisissa olosuhteissa poikkeuksellisen kovalle koetukselle ja tilanne pahenee ilmastonmuutoksen myötä.
Ilmastonmuutos on vähentänyt auton korirakenteille terveellisempiä kovia pakkasia ja lisännyt ruostumiselle otollisia loska- ja suojakelejä. Teiden suolauksen ja hiekoittamisen ohella nollakeli ja vesi ovat auton korin pahimmat viholliset.
Aikoinaan Suomessa laki velvoitti suojaamaan maahantuotavat autot, mutta se poistettiin 1980-luvun lopulla. ”Emme me alalla haikaile maahantuontikäsittelyn perään. Toiminta oli silloin harvojen käsissä eikä autoja kuivattu kunnolla ennen käsittelyä, minkä seurauksena ruosteenestoalan maine kärsi”, Hotokka kertoo.
”Nykyään auton kuivaaminen kunnolla ennen ruosteenestokäsittelyä on peruskauraa auktorisoiduissa liikkeissä”, hän lisää.
12 tärppiä ruosteenestokäsittelystä
- Parhaiten ruosteenestokäsittely toimii ennaltaehkäisevänä. Kun uusi tai uudehko auto suojataan asianmukaisesti, se ei ruostu.
- Autonvalmistajien tekemä ruostesuojaus on lähes kokonaan lopetettu, sillä EU:n päästötavoitteet ovat tehneet autojen suojaamisen tehtaalla mahdottomaksi.
- Suomalaisille maanteille levitetään kymmeniä kiloja suolaa jokaista autoa kohti. Yhteensä 118 000 tonnia vuonna 2014. Suola paitsi kiihdyttää metallin ruostumista ja alumiinin hapettumista, myös tuhoaa sinkki- ja keltapassivointipinnoitteita auton rakenteista.
- Lisääntyneet suojamuovit suojaavat auton eri osia kiveniskuilta mutta suojien alle kertyy maa-ainesta, suolaa ja kosteutta, joista muodostuva märkä savihiekka ruostuttaa autoa katseilta piilossa.
- Puhkiruostumistakuu kattaa vain autonvalmistajan valmistus- tai materiaalivirheistä aiheutuvat ruostevauriot, ei normaalia ulkoisten tekijöiden aiheuttamaa ruostumista. Käytännössä takuun merkitys on lähes mitätön.
- Ruosteenestoliikkeen myöntämä takuu antaa turvan nimenomaan ulkoisista tekijöistä aiheutuvan ruostumisen varalta, joka ei koskaan kuulu puhkiruostumattomuustakuun piiriin.
- Kaikki automaahantuojat hyväksyvät sfs-sertifioidut ruosteenestokäsittelyt. Mitsubishi puuttuu ainoana joukosta, koska selvityksen aikana merkillä ei ollut virallista maahantuojaa.
- Autoon ei enää tarvitse välttämättä tehdä uusia reikiä, jotta ruostesuojausaineet päästään ruiskuttamaan auton korin koteloihin. Käytäntö kuitenkin vaihtelee eri liikkeissä.
- Auton alustaan ruiskutettavan kulutusta kestävän alusta-aineen vahvuus on jopa kymmenen kertaa auton alkuperäistä suojapinnoitetta paksumpi.
- Ruostesuojauksen etuihin kuuluu myös auton äänieristyksen paraneminen, sillä tiivis alusta-aine vähentää sisätiloihin kantautuvaa rengasmelua ja muita auton alustasta kuuluvia ääniä.
- Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliitto ry:n AREKL:n jäsenliikkeet ovat sitoutuneet korkeaan työnlaatuun. Laadusta kertoo sekin, että alalla ei ole kuluttajariitoja.
- Auktorisoidut ruosteenestoliikkeet käyttävät kolmea eri tuotetta, Finkoria, Dinitrolia tai Tectyliä, joiden aineet ja prosessit ovat hyvin saman tyyppiset. Ruiskutuksissa on vain pieniä eroja aineiden erilaisten koostumusten johdosta.