Uusi Volvo V60 on aivan eri maailmasta kuin sen edeltäjä. Uutuusmalli tuntuu enemmän kuin V70:n seuraajalta kuin aivan toisenlaista muotokieltä edustavan ja sisältä ahtaan edellisen sukupolven V60:n korvaajalta.
Ulkonaiselta olemukseltaan uusi V60 noudattelee toissa vuonna esitellyn isomman V90-mallin linjaa, jossa korin yläosa ja ikkunapinnat ovat korostetun matalat samaan tapaan kuin ennen vanhaan chopatuissa gangsterityylin jenkkiautoissa.
V60 on matala mittojenkin mukaan, sen kilpailijoista Audi A4 on 1,4 senttiä korkeampi ja C-mallin Mercedes-Benz 2,2 senttiä korkeampi kuin Volvo. V70-malliin verrattuna uusi V60 on peräti 12,7 senttiä ja V90-mallin verrattuna 5,5 senttiä matalampi.
Etuistuimilla V60:n mataluus ei tunnu haittaavan, ohjaamo on hyvin rakennettu ja matalaksi autoksi ergonomia on saatu miellyttävän hyväksi. Etuistuinten monipuoliset sähkösäädöt edesauttavat luontevan ajoasennon löytämisessä.
Ohjaamo on huolitellun mutta pelkistetyn näköinen. Hallintalaitteet ovat luontevasti käsillä ja Volvon todella monia toimintoja sisältävä 9,3-tuumainen Sensus-kosketusnäyttö kojetaulun keskellä toimii nykyään varsin hyvin.
Volvon Cecilia Ek kertoo, että näytön start-up-aika on entistä lyhyempi ja se tuntuu käytössä riittävän herkkätoimiseltakin. Lehdistökoeajossa näyttö oli kuitenkin niin täynnä sormenjälkiä, että auringonvalon osuessa siihen oikein hankalassa kulmassa, näytöstä ei tahtonut nähdä mitään. Onneksi esimerkiksi ajomoodien valintarulla on edelleen vaihteenvalitsimen luona eikä ajotiloja tarvitse hakea valikoista.
Takana jalat koukussa
Jos etuistuimilla on mukavaa, V60:n mataluus tuntuu sen takapenkillä, missä istumakorkeus on niin matala, että reilut jalkatilatkaan eivät tee matkustamisesta mukavaa. Takapenkin istumakorkeus on liian matala 170-senttisellekin matkustajalle. Tämä kävi ilmi kun ajokaveri kokeili takana istumista. Volvon matalilla takaistuimilla 180-senttisella matkustajalla jalat ovat niin koukussa, että reidet ovat kokonaan ilmassa.
Uuden V60:n tavaratilakin on matalahko, mutta tilaa on silti 529 litraa. Tilaa on suunnilleen saman verran kuin Ford Mondeossa, mutta enemmän kuin Audi A4 Avantissa, 3-sarjan BMW Touringissa tai C-sarjan farmari Mercedeksessä. Volkswagen Passat Variantin 650 litran ja Škoda Superb Combin 660 litran tavaratilat ovat jo selkeästi suuremmat.
Takapenkin selkänojan taittaminen kasvattaa V60:n tavaratilan 1 441 litraan.
Hybridi tulee myöhemmin
V60:n neljä viikkoa kestäneessä kansainvälisessä lehdistöesittelyssä, jossa autotoimittajia kävi ympäri maailmaa Japanista ja Australiasta asti, V60 oli koeajettavana D4-dieselillä ja T6-bensaturbolla. Koeajoautoissa oli ylempi Inscription-varustetaso. Lisäksi niissä oli kaikki mahdolliset valinnaisvarusteet. Momentum- ja Inscription-tasojen lisäksi V60:een on jatkossa tulossa muista malleista tuttu R-Design-vaihtoehto.
T6-versio tuskin tulee menestymään Suomessa ennen kuin siitä aikanaan saadaan Twin Engine –lataushybridiversio. Lataushybridin pieni päästöarvo pienentää sen autoveroa ja sitä myötä hintaa. Nämä Twin Engine -versiot ovat muissa Volvon malleissa jo todistaneet haluttavuutensa.
Volvon D4-dieselmoottori on todettu asialliseksi voimanlähteeksi useissa merkin eri malleissa ja se istuu hyvin V60:nkin kokonaiskuvaan. Myös 310-hevosvoimainen T6-bensiiniturbo on viritetty toimimaan hyvin jouheasti ja tehoreservit tulevat esiin miellyttävän pehmeästi.
Lähes aina automaatti
Useimpia V60:n moottorivaihtoehtoja saa vain automaattivaihteistolla, ainoastaan perusdieselit D3 ja D4 ovat saatavissa manuaalivaihteistolla noin 1 700 euroa automaattia halvempaan hintaan. Käsivalintaiset laatikot ovat muutenkin katoamassa, sillä tällä hetkellä jo 94 prosenttia Volvoista toimitetaan suomalaisasiakkaille automaatteina ja manuaalit ovat lähinnä V40-mallisia autoja. Kaikkiaankin Suomen henkilöautomarkkinoiden myynnistä kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia autoja.
Aktiivisesti ajaville kuljettajille, jotka haluavat vaikuttaa automaattilaatikon vaihteen valintaan, vaihtosiivekkeiden puuttuminen ohjauspylväästä on miinus. Manuaalivaihtaminen keskikonsolin vaihteenvalitsinta liikuttaen on selvästi kankeampaa kuin siivekkeillä vaihtaminen. Vaihtotapahtuma tapahtuu hyvin niin automaattisesti kuin käsivalintaisestikin vaihtaen, mutta alaspäin vaihtamisessa automaatti tuntuu välillä viivyttelevän turhan pitkään.
Four-C lisähintaan
Volvo promosi uutta V60-mallia toimittajille lauseella ”New Premium Driving Experience” ja ainakin ajotilojen valintamahdollisuudella ja Four-C-järjestelmällä varustetut versiot vastasivat hyvin haasteeseen. Aktiivinen Four-C-iskunvaimennus ei kuulu V60:n vakiovarusteisiin vaan se täytyy ostaa päästöarvosta riippuen 846-1 137 euron lisähintaan.
Järjestelmä edellyttää myös vähintään 18-tuumaisia vanteita. Four-C-järjestelmällä varustetussa autossa Volvo Drive Modes -järjestelmä säätää ohjausvasteen ja automaattivaihteiston ohjelmoinnin ohella myös iskunvaimentimia, joten V60:n ajokäytöksestä ja mukavuudesta perusiskunvaimennuksella ei lehdistölanseerauksessa saatu käsitystä.
V60:n ajettavuus oli hyvä niin Comfort- kuin Dynamic-ajotilassakin. Ilahduttavaa uudessa mallissa on se, että Four-C-järjestelmällä varustetussa autossa ajotiloissa todella on eroa: ohjausvaste lisääntyy ja alusta tiukkenee kun siirtyy Dynamic-moodiin.
Mukava alusta
Pisimmälle koeajolenkille saimme T6-version ajettavaksemme ja se osoittautui ajettavuudeltaan mainioksi kaikilla ajomoodeilla. Volvolla on ennen kaikkea mukava ajaa ja se taittuu hyvin nopeaankin kaarreajoon ilman ylimääräisiä korin liikkeitä, mutta ei tarjoa mitään sykähdyttävää ajokokemusta niille, jotka sellaista etsivät.
Tosin XC60-mallissakin suoranainen ajamisen riemu löytyy T8-hybridiversiosta. On hyvin mahdollista, että V60:n kanssa käy samoin, kun Twin Engine versioita aletaan toimittaa asiakkaille ensi vuoden alussa.
Nelivetoisen T6:n jälkeen etuvetoinen dieselmoottorinen V60 tuntui tanakammin jousitetulta, mutta tunne saattoi syntyä erilaisesta painojakautumasta. Myös D4-versio kulki Barcelonan ja Tarragonan ympäristön teillä sivistyneen eleettömästi ja kulku oli hyvin vakaata. D4:n ohjaustuntokin on jämäkkä, mutta siitä tuntui hieman puuttuvan T6-bensiiniversion herkkyyttä, joka tekee ajamisesta hauskempaa.
Alustan toiminnasta hyvän kuvan antaa se, että katalonialaisilla teillä molemmat V60-versiot olivat mukavia, vaikka kummankin auton alla pyörivät valinnaisvarusteisilla 19 tuuman vanteilla hyvin matalat 235/40-koon Continental Premium Contact6 –renkaat.
Lämpimät pyyhkijät
Uuden V60:n varustelussa muutama yksityiskohtia kiinnitti erityisesti huomiota. Yksi on tuulilasinpyyhkijöiden lämmitettävät rungot. Niitä ei tietenkään voi vaihtaa samaan tahtiin kuin pyyhkijöitä normaalisti vaihdetaan, joten Volvon pyyhkijöiden kumit ovat vaihdettavissa.
Turvavarusteissa on useita Volvon muista malleista tuttuja varusteita, mutta vastaantulevan auton havainnointi yhdistettynä jarrutusapuun on uutta.
Volvon Auto Pilot pitää V60:n oikeassa suunnassa, mutta katalonialaisten moottoriteiden kapeilla kaistoilla auto kulki ohitustilanteissa niin lähellä keskikaidetta, että varuillaan olo oli huomattavasti rasittavampaa kuin itse ajaminen. Volvon itseohjautuvuudessa on edelleen havaittavissa lievää kulmikkuutta, jonka vuoksi autopilotti ei tunnu Mercedes-Benzin järjestelmän veroiselta.
Vastinetta rahalle
Kiinalaisomistuksesta huolimatta V60 on aidosti ruotsalainen Volvo. Se on suunniteltu pääosin Göteborgissa. V60 myös valmistetaan Torslandan tehtaalla toisin kuin sen lähiaikoina esiteltävä sisarmalli S60, jonka tuotanto tapahtuu USA:ssa.
Suomalaiset asiakkaat olivat toukokuun viimeiseen viikkoon mennessä tehneet uudesta V60:stä jo 500 tilaussopimusta, joten siitä tulee heti suosittu automalli. V60 täyttäneekin monien ostajien toiveet. Ainoastaan matala takapenkki tekee siitä ikävän matka-auton useammalle kuin kahdelle aikuiselle. Sen sijaan lapsiperheen käyttöön se kelpaa mataluudessaankin.
V60:n lataushybridiversiot tulevat todennäköisesti tarjoamaan todella hyvän vastineen rahalle, mutta yksinomaan polttomoottorilla liikkuvat V60:t ovat nekin kokoluokassaan hinnaltaan kilpailukykyisiä autoja.
Juha Partanen
Plussat
+ Vakaa ajettavuus
+ Mukava jousitus
+ Huoliteltu kokonaisuus
Miinukset
- Matala takapenkki
- Ei vaihtosiivekkeitä
- Kulmikas autopilotti
TEKNIIKKAA
Volvo V60 |
D4 Business Inscription aut. |
T6 AWD Business Inscription aut. |
Sylinteritilavuus cm3 |
1969 |
1969 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
140/190/4250 |
228/310/5700 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
400/1750-2500 |
400/2200-5100 |
EU-kulutus l/100 km, kaup./maantie/yhdist. |
5,6/4,1/4,5 |
9,6/5,8/7,2 |
CO2-päästö g/km |
119 |
171 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. |
7,9 |
5,8 |
Huippunopeus km/t |
220 |
250 |
Kokonaishinta euroa, |
51 864,27 |
67 225,49 |
Omamassa kg (sis. 75 kg kuljettajan) |
1739 |
1824 |
Mitat mm (pituus/ leveys ilman peilejä/ korkeus /akseliväli |
4761/1850/1427/2872
|