Skandinaavista tyyliä pidetään usein vaaleana ja pelkistettynä. Todellisuudessa vanhoissa mustavalkokuvissa ei näy huonekalujen, mattojen tai ikkunoita peittävien verhojen värimaailmaa. Hyvänä esimerkkinä tästä on ruotsalainen Svenskt Tenn, jonka kuosit hehkuvat elämäniloisina ja värikkäinä.
Vuonna 1924 vain 30-vuotias piirustuksenopettaja Estrid Erickson oli perinyt isänsä. Toimelias nuori nainen investoi rahansa pieneen putiikkiin Tukholman Smålandsgatanille.
Yritys sai nimekseen Svenskt Tenn, koska yrityksen varhaisvaiheessa Erickson päätti tinataiteilija Nils Fougstedtin kanssa tarjota liikkeessä kauniita tinaesineitä kohtuulliseen hintaan. Esineet valmistettiin pienessä pajassa liikkeen takana.
Liike menestyi, ja jo muutaman vuoden päästä se siirtyi nykyiselle paikalleen Strandvägenille.
Estrid Erickson halusi tarjota asiakkailleen erilaista sisustustavaraa – kankaita ja esineitä, joissa oli rikkaita detaljeja, mukavuutta ja kodikkuutta. Se oli aivan toisenlaista kuin aikakauden uusi sisustustyyli, puhdaslinjainen funktionalismi, josta olen kirjoittanut aiemmin.
Hän sisusti liikettä luovalla kädellä ja yhdisti esillepanossa uutta ja vanhaa sekä halpaa ja kallista, kuten näkinkenkiä, luonnonkiviä ja matkamuistoja lukuisilta matkoiltaan.
Pikemminkin kuin tinaesineistään, Svenskt Tenn tunnetaan kuitenkin nykyään kankaistaan ja huonekaluistaan.
Estrid Erickson suunnitteli itse muutamia kuoseja kuten elefantteja esittävän klassikkokuosin. Varsinainen muutos liikkeen toiminnassa tapahtui 1934, kun natsismia Itävallasta paennut Josef Frank tuli liikkeen palvelukseen. Erickson oli tosin tilannut häneltä muutamia huonekaluja jo vuonna 1932. Yhteistyöstä tuli elämänmittainen.
Josef Frank oli alkujaan ollut wieniläisen modernismin kärkihahmoja, mutta hän oli jo 1920-luvulla irtautunut ”asumiskone”-ajattelusta. Huonekaluihinsa hän otti vaikutteita mm. Egyptin hautalöydöistä ja brittiläisestä huonekalusuunnittelusta.
Hän halusi ottaa luonnon muodot ja värit osaksi sisustusta. Kiinnostus luontoaiheisiin näkyi myös tekstiilikuoseissa.
Huonekaluissaan Frank yhdisteli rohkeasti eri puulajeja, sillä kontrastit kiehtoivat häntä. Frank myös päällysti huonekaluja, kuten kaappeja, rohkeasti kankailla. Frankin Svenskt Tennille suunnittelemissa esineissä yhdistyy mukavuus, muodon moninaisuus ja elämänilo.
Svenskt Tennin kansainvälinen läpimurto tapahtui vuoden 1937 Maailman näyttelyssä Pariisissa ja myöhemmin New Yorkissa vuonna 1939, jonne Frank pakeni sotaa 1940-luvulla.
Sota-aikana Frank loi kauniita, väreiltään hehkuvia ja muotokieleltään rikkaita kuoseja, jotka nimettiin kuvailevasti, kuten esimerkiksi ”Vegetable Tree”, ”Brazil” ja ”Teheran”. Pako fantasiamaailmaan auttoi kenties Frankia kestämään sodan julmuudet.
Myöhemmin Frank lahjoitti Ericksonille 50 tekstiilimallia, joista osa on edelleen tuotannossa.
Estrid Erickson vaikutti yrityksessään vuoteen 1975 saakka. Nykyään yrityksen omistaa Kjell ja Märta Beijers -säätiö, ja kaikki yrityksen tuottamat voitot lahjoitetaan tieteelliseen tutkimukseen.
Mikä Svenskt Tenn? Viisi vinkkiä
1. Monelle suomalaiselle Svenskt Tenn on tuttu ruotsalaisista sisustuslehdistä. Svenskt Tenniä käsitteleviä näyttelyitä on ollut joitakin vuosia sitten Didrichsenin taidemuseossa ja Designmuseossa Helsingissä ja Hanasaaren kulttuurikeskuksessa Espoossa. Myös Stockmannilla oli tuolloin hetken Svenskt Tennin oma pop-up-myymälä.
2. Brändiin liittyy tietty eksklusiivisuus, sillä sen liike sijaitsee Ruotsissa. Ellei pääse Strandvägenille ostoksille, tuotteita voi toki tilata netistäkin. Liikkeessä on tarjolla valtava määrä erilaista sisustustavaraa tulitikkuaskeista sohvaryhmiin. Tuotevalikoima myös vaihtuu, sillä vanhoissa tekstiilimalleissa riittää ammennettavaa. Esimerkiksi Teheran-kangas suunniteltiin jo 1940-luvulla, mutta se otettiin tuotantoon vasta vuonna 1991.
3. Etenkin ruotsalaisissa huutokaupoissa on paljon tarjolla Svenskt Tennin tuotteita. Ne ovat kuitenkin hyvin suosittuja, ja lähes poikkeuksetta Frankin esineissä ja kankaissa huutokaupan lähtöhinnat ylittyvät roimasti. Jopa vanhojen second hand -verhojen hinnat nousevat jopa samaan kuin vastaavien uusien kankaiden metrihinta. Kyse ei siis ole mistään 1940-luvun originaaleista, vaan tavallisista käytetyistä Svenskt Tenn -verhoista.
4. Kuoseista on myös haettu paljon inspiraatiota ja Frankin kuosien mukaelmia löytyy useilta yrityksiltä. Kun ostaa valmiiksi päällystetyn tuolin, jota myydään Svenskt Tennin kankaalla päällystettynä, kannattaa vilkaista löytyykö kyseistä kangasta oikeasti valikoimista.
5. Ole tarkkana! Kaikki tinaesineet, jossa lukee huutokauppojen sivuilla ”Svenskt Tenn” eivät ole välttämättä Svenskt Tennin tuottamia, vaan kyse on tuolloin ruotsalaisesta tinasta. Svenskt Tennin tinaesineet erotellaan merkinnällä FIRMA SVENSKT TENN.
Katja Weiland-Särmälä
Filosofian tohtori, taidehistorioitsija ja esinetutkija