Polkupyöriä on nyt tarjolla runsaasti edellisvuosiin verrattuna. Myös ostajat ovat liikkeellä. Onko markkinatilanne sellainen, että asiakas voi tinkiä hinnasta? Mitä muuta pyöräkaupoilla pitäisi miettiä kuin rahaa?
Pyöräkauppojen täysistä varastoista on tänä vuonna saanut päivän varoitusajalla lähes millaisen pyörän haluaa. Myynnissä on useamman eri vuoden malleja, jotka ovat saapuivat liikkeisiin lähes samanaikaisesti.
Käykö pyörämarkkinoilla samoin kuin asuntokaupassa, jossa ylitarjonta laskee hintoja? Kauppiaat myöntävät, että upouusissa mutta valmistusvuodeltaan vanhemmissa malleissa voi olla hiukan tinkivaraa. Hinnat eivät ole kuitenkaan suoranaisesti valahtaneet.
”Varastoon on tullut viime keväänä ja sitä aiemmin tilattuja pyöriä, jotka on valmistettu Kiinan koronasulkujen aikana. Silloiset korkeat komponentti- ja rahtikustannukset näkyvät edelleen hinnoissa”, sanoo Jari Elamo, polkupyörien maahantuojan Cycleurope Finlandin toimitusjohtaja.
Sähköpyörät ovat kalleimmasta päästä liikkeiden valikoimaa. Niiden myynti ponnahti yli 50 prosenttiin kaikista pyöristä heti tammi-maaliskuussa, kun saatavuus parani. Sähköpyörällä on helppo ajella vuoden ympäri. Jos pyörän saa työsuhde-etuna, hinta ei kirpaise kerralla omaa kukkaroa.
Kelien lämmetessä myös tavallisten pyörien kauppa pääsi vauhtiin ja sähköpyörien markkina-aseman uskotaan kevenevän.
”Korkojen nousun antamat kolaukset ostovoimalle voivat leikata sähköpyörien kysyntää. Toisaalta työsuhdepyöräetu on myynnissä suuri apu ”, arvelee Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Prismassa Tunturin maasturit suosikkeja
Vähittäiskauppaketju Prisma on kouluttanut myyjiään pyöräkauppiaiksi ja hankkinut valikoimaansa tuttuja ja suosittuja pyörämerkkejä. Prismasta voi ostaa esimerkiksi Suomessa valmistettuja Helkama-pyöriä sekä Turkissa koottuja Tunturi- ja Nishiki-pyöriä. Pyöräosaston hyllyiltä löytyy myös laadukkaita varaosia ja tarvikkeita.
”Myyntitahti on kova, mutta pyöriä riittää varsin mainiosti asiakkaille myös kesäkuussa”; sanoo Anu Keskinen, S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö (Sport ja jalkineet).
Ostetuimpia aikuisten malleja Prismassa ovat Tunturin maastopyörät Montana (vaakaputkeltaan matalampi malli) ja Montauk (korkeampi malli). Hinnaltaan ne ovat euron alle 500 euroa. Pyörissä on joustokeula, levyjarrut, 8-vaihteiset ulkovaihteet ja joustavasti rullaavat 27,5 tuuman vanteet.
”Maastopyörä on monipuolinen ja sopii yleispyöräksi kaikenlaisille reiteille”, sanoo Keskinen.
Myydyin sähköpyörämalli on Helkaman kaupunkipyörä Tuuli. Se maksaa noin 2 200 euroa. Pyörässä on seitsemän vaihdetta ja takana jalkajarru. Matalan rungon yli on helppo nousta satulaan. Akku (11,6 Ah) matkustaa tavaratelineellä, 40 Nm moottori on sijoitettu kampien väliin.
”Sähköpyöräily on hyvää matalasykkeistä liikuntaa. Kun pyörän ostaa liikkeestä, pyöräosaston myyjä auttaa valinnassa ja vastaa kaikkiin asiakkaan kysymyksiin. Pyörä on säädetty myymälässä täyteen ajokuntoon ja sillä voi lähteä suoraan polkemaan”, Anu Keskinen sanoo.
Työsuhdepyörällä saa harrastaa
Suuri osa hintavammista pyöristä ja erityisesti sähköpyöristä vuokrataan työsuhdepyöriksi. Usein työnantaja sopii pyörän hankinnasta työsuhdepyöräoperaattorin kanssa. Operaattori hoitaa sopimusasiat työnantajan ja palkansaajan välillä ja hankkii pyörät yhteistyökumppaneinaan toimivilta pyöräkaupoilta.
”Työsuhdepyörä voi olla ihan harrastekäytössäkin. On aika yleinen väärinkäsitys, että työsuhdepyörällä pitäisi ajaa työmatkoja”, sanoo Jari Elamo Cycleurope Finlandista. Elamo on myös Vantaalla polkupyöräliikettä pitävän Velo&Oxygen Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Velo&Oxygenilta hankitaan kalliimpia työsuhdepyöriä myös harrastekäyttöön. Elamo retkeilee itsekin vaativissa maastoissa uudella työsuhdepyörällään, Bianchin sähkömaasturilla. Kotoa löytyy myös muita erikoisuuksia, kuten 50-luvun klassikkopyörä Lentävä Hevonen.
Velo&Oxygenin myydyin sähköpyörä on ruotsalaisen Crescentin matalarunkoinen kaupunkimalli Elsa. Elsassa on perinteinen jalkajarru, seitsemän napavaihdetta ja pysty ajoasento. Tavaratelineen alta löytyy 11,6 Ah:n akku, moottori on keskellä kampien välissä ja kokonaisuuden täydentää tukeva etukori. Sekä miehille että naisille suunnitellun pyörän hinta on 2 549 euroa.
”Hybridipyörät ovat myös suosittuja. Maasturin ja maantiepyörän yhdistelmänä hybridi sopii sekä työmatkalle että kuntolenkille”, sanoo Elamo.
Sähköisten hybridipyörien myynnissä johtavat Crescentin Elder ja Elda (hinnat 2 800 e). Tavallisista hybrideistä suosikkeja ovat esimerkiksi Crescentin Åkulla ja Femto (949 e). Urheilullisemmat Kebne ja Salto sopivat suorasta vaakaputkesta pitävälle (999 e).
Viisi vinkkiä onnistuneeseen ostopäätökseen
- Mieti mihin käytät pyörää: millainen alusta, kuinka pitkiä matkoja ajat ja pyöräiletkö vain kesällä vai ympäri vuoden?
- Tarkista budjettisi. Halvalla ei saa hyvää. Laadukkaat osat toimivat paremmin ja kestävät pitempään. Huomaa, että kaikki varusteet eivät tule pyörän mukana: voit joutua ostamaan erikseen valot, tavaratelineen, lokasuojat, lukon tai polkimet.
- Selvitä, mikä on sinulle oikea runkokoko. Myyjä osaa auttaa tässä.
- Kokeile pyörää. Tuntuuko ajaminen mukavalta? Hallitsetko jarrut ja vaihteet?
- Ymmärrätkö, miten sähköpyörä toimii? Missä voit ladata akkua ja riittääkö akun teho tarpeisiisi? Jos ajat pyörällä myös talvella, leveistä renkaista on hyötyä.
Ympäristö tykkää pyöräilystä
Verovapaa polkupyöräetu on lisännyt pyöräilyä ja varsinkin sähköpyörä on korvannut auton käyttöä, kertoo Pyöräliiton tekemä kysely.
Pyöräliiton kyselyyn polkupyöräetua saaville vastasi helmi-maaliskuussa 2023 yhteensä 1 395 henkilöä. Tulokset osoittivat, että etu kannustaa pyöräilemään ympäri vuoden.
“Työsuhdepyörästä on tullut ympärivuotinen auton korvaaja. Polkupyöräetu näyttää olevan kustannustehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä ja lisätä ihmisten arkiliikuntaa”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen tiedotteessa.
Kyselyn vastaajat toivoivat, että polkupyöräedun verovapaata arvoa korotettaisiin 100 eurosta 150 euroon kuukaudessa. Siten edusta hyötyisivät myös arvokkaampien perhepyörien käyttäjät, joista monet jäävät edun ulkopuolelle.
Yleisin tapa tarjota etua on palkasta pidättäminen.
“Edun suosio voisi entisestään kasvaa, jos etua tarjottaisiin edes osittain palkan päälle”, sanoo Koistinen.
Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastojen mukaan yli 40 000 suomalaista ajaa jo työsuhdepyörällä ja kasvu jatkuu. Toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää muistuttaa, että Euroopan Unioni kannustaa jäsenmaita päästöttömään liikkumiseen veronalennuksin.
”EU petasi tietä viime vuonna, kun alv-direktiiviä muutettiin siten, että annettiin lupa alentaa pyörien arvonlisäveroa ja halventaa näin hintoja. Ilman Suomen omaa päätöstä tätä etua ja kannustinta ei kansalaisille tule”, hän sanoo.
Satu Alavalkama
Kuva Jonne Stenbacka, Velo&Oxygen
Miten työsuhdepyöräetu keventää verotusta? Lue juttu >