Kun Passat CC:n lähtökohtana aikoinaan oli pitää se mahdollisimman lähellä sedan-mallia, CC:n seuraaja Arteon tekee Volkswagenin mukaan irtioton Passatista.
Uusi Arteon kilpailee GT-tyylisten autojen ostajista Audi A5:n, 4-sarjan BMW:n ja Kia Stingerin tapaisten autojen kanssa.
Volkswagen Arteonin ratin takana Hannoverin ja Cellen välisen maaseudun tasaisilla teillä heräsi kysymys, miksi saksalainen autojätti on järjestänyt uuden huippumallinsa lehdistöesittelyn mahdollisimman arkisesti. Voisi kuvitella, että Arteon olisi haluttu näyttää Saksassa Baden-Badenissa tai jossain Bodenseen rannoilla ellei sitten peräti Ranskan Rivieralla Nizzassa tai jossain muussa Gran Turismo -mallisiin autoihin perinteisesti liitetyssä kohteessa. Aikoinaanhan GT-katuautot olivat maantienielijöitä, joilla varakkaat ihmiset ajoivat halki Euroopan kiehtovien tarinoiden lomakohteisiin.
Luksusympäristöjen sijaan Arteonin lehdistötilaisuus oli Hannoverin lentokentällä, josta lähdettiin koeajolenkeille Lüneburgin nummien suuntaan. Ihan mukavan näköistä seutua, mutta paikallisilla teillä autot pääsevät todella helpolla eikä Arteonin ajettavuudesta voi juuri sanoa muuta kuin, että se tuntuu olevan Volkswagenille ilahduttavan tyypillistä laatua – mitään outouksia uutuusmalliin ei ole tehty hyviä ominaisuuksia pilaamaan.
Arteonin lehdistöreissun aikataulukin oli niin tiukka, ettei siinä ollut iltatapaamista tai illallista, jollaisella usein on aikaa keskustella valmistajan edustajien kanssa, mutta lounaalla allekirjoittaneen keskustelukumppanina ollut Arteonin tuotelinjan johtaja, tohtori Elmar-Marius Licharz oli todella antoisa jututettava.
Päähän ja sydämeen
Johtaja Licharzilla oli monta vastausta kysymykseen Arteonin lehdistöreissun luonteesta. Hän viittasi Volkswagenin budjettikontrolliin, joka on rajoittanut presentaatioiden kustannuksia, mutta ennen kaikkea Hannover oli valittu käytännön syistä. Sinne oli muun muassa helppo tuoda eri alojen asiantuntijoita paikalle.
Vaikka Volkswagenilla dieselskandaalin jälkimainingeissa haluttiin Arteonin kaltaisen luksusmallin kanssa pitää kohtalaisen matalaa profiilia, suurin syy hyvin epä-GT-mäisen paikan valintaan lieneekin kaikesta päätellen siinä, että Volkswagenilla haluttiin kiinnittää toimittajien huomio uutuusmallin tekniikkaan ja käytännöllisyyteen fiilisten kustannuksella.
”Voimme haastaa premium-merkit vain toiminnallisuudella, Arteon on GT-auto, johon mahtuu koko perhe”, Licharz totesi. Hän korosti sitä, että Arteonilla vedotaan sekä päähän että sydämeen. Arteonin valitsemalla voi siis ostaa hauskan, tyylikkään ja urheilullisen auton käytännöllisyydestä tinkimättä.
Kuvaavaa valmistajan pyrkimyksille tunnelmapuolella on se, että Arteoniin ei ole tarjolla Volkswageneille tyypillisiä Line-varustetasoja vaan perusversion ohella ostaja voi valita joko luksusmaisen Elegance-version tai hitusen urheilullisuutta ilmentävän R-Line-version Seatin huippumallien tapaan.
Pilottialusta avustimille
Tunteisiin vetoamaan pyrkivien piirteiden ohella Arteon on myös pilottialusta Volkswagenin versiolle itsestään kulkevasta autosta ja uusimmille ajoavustimille, jotka kyllä jossain määrin sotivat R-line-version ajettavuutta korostavaa luonnetta vastaan. Ajamisen siirtyminen ajajalta autolle on kuitenkin tämän päivän trendi, jota alan kärkivalmistajiin kuuluva automerkki ei voi sivuuttaa.
Arteonin suunnittelussa ei kuitenkaan ole tingitty ajettavuudesta vaan se on erittäin luonteva auto ajaa. Arteon reagoi ohjausliikkeisiin nopeasti muttei äkkinäisesti ja alusta toimii muutenkin hyvin, mutta pienet tärähdykset muistuttivat koeajoautoissa 20 tuuman vanteilla pyörivistä erittäin matalaprofiilisista 35-sarjan 245-levyisistä Pirelli P Zero -renkaista.
Sileillä saksalaisteillä Arteon tuntui erittäin hiljaiselta autolta, mutta ennenkin on todettu että karkeilla suomalaisteillä monen automallin melutaso on jouduttu arvioimaan uudestaan aivan eri lähtökohdista kuin keskemmällä Euroopassa.
Arteon on jo perustasolla hyvin varusteltu: vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, mukautuva vakionopeussäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, kuljettajan ergoComfort-istuin kangasverhoiltuna, täysautomaattinen ilmastointi kolmialueisella lämpötilansäädöllä, lämmitettävät etu- ja takasivuistuimet, hätäpuhelupalvelu sekä Car-Net App-Connect -palvelut ja viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä.
Entistä autonomisempaa
Jos Arteonin ajettavuuden kokeileminen jäikin vähemmälle, Ala-Saksin maaseutu sopi hyvin Volkswagenin uusien avustimien kokeiluun normaalissa tieliikenteessä.
Ajoavustimia koeajoautoihin oli ladattu huikea määrä. Adaptiivinen vakionopeussäädin luonnollisesti hidastaa ja kasvattaa auton vauhtia sen mukaan miten edellä menevä liikenne etenee, mutta liikennevaloihin pysähtyneen jonon perään tultaessa Arteon myös pysähtyi auton jarrupolkimeen koskematta.
Koeajoautojen ajoavustimet reagoivat myös edessä oleviin mutkiin, risteyksiin ja liikenneympyröihin. Mutka-avustin pystyy tunnistamaan auton sijainnin ja säätämään nopeutta, kun lähestytään jyrkkää kaartamista vaativia kohtia. Tunne on aika outo, kun vauhti putoaa ilman, että itse tekee mitään ratin takana.
Uutta ainakin allekirjoittaneelle oli myös se, että nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin lähestyessä Arteon alkoi oma-aloitteisesti hidastaa vauhtiaan jo ennen liikennemerkkiä.
Kun taajama sitten loppui ja nopeusrajoitus nousi 50:stä 70:een km/t, Arteon nosti itsekseen nopeutta. Se aloitti kiihdyttämisen jo ennen merkkiä niin että ainakin Juvan entisen nimismiehen aikoihin siitä olisi tullut sakot – vallesmanni kun saattoi olla puskassa nopeuden ennakoijia narauttamassa. Kaistavahtia lukuun ottamatta uusi Volkswagen teki ajamiseen vaikuttavat liikkeet hyvin jouheasti.
Sen sijaan monitoiminäytön eleohjaus on viheliäinen keksintö. Koeajoreitillä sen hankaluudesta saatiin kokemusta, kun ajokaverin varomaton kädenheilautus sekoitti järjestäjien ohjelmoiman navigaattorin niin että alkuperäistä reittiä ei enää löytynyt.
Uusia turvavarusteita
Verollisena 762 eurosta ylöspäin maksavassa avustinpaketissa Arteoniin saa Emergency Assist 2.0 -hätätilanneavustimen, joka neljää kuljettajaa avustavaa järjestelmää hyödyntämällä pyrkii estämään onnettomuuden esimerkiksi kuljettajan saadessa sairaskohtauksen. Heti kun tunnistimet havaitsevat, että kuljettaja ei pysty hallitsemaan ajoneuvoa, auto pyrkii ottamaan tilanteen haltuun, varoittamaan muita tienkäyttäjiä ja lopulta ohjaamaan auton tien sivuun ja pysäyttämään sen.
Iltalehden autotoimittajakollega Pentti Rönkkö kokeili hätätilanneavustinta heittäytymällä täysin passiiviseksi ratin takana ja muutaman terävän, kuljettajaa herättämään pyrkivän piippauksen jälkeen Arteon todella otti autobahnilla ohjat käsiinsä, pumppasi muutaman kerran jarrua terävästi ja varoitti takana tulijoita hätävilkkuja väläyttämällä. Monitoiminäyttöön ilmestyi kirkuvan punainen Emergy Assist -kuvake. Rönkkö ei kuitenkaan jäänyt odottamaan auton ohjautumista pientareelle.
Arteonissa ennakoivan turvajärjestelmän tunnistimet pystyvät ensi kertaa reagoimaan myös takaa tuleviin vaaratilanteisiin. Jos Pre-Crash-turvajärjestelmä havaitsee välittömän riskin, hätävilkut syttyvät automaattisesti ja näyttö ilmoittaa takaa tulevasta törmäysvaarasta.
Järjestelmä sulkee samanaikaisesti kattoluukun ja kaikki ikkunat lukuun ottamatta kapeaa rakoa, joka parantaa etuturvatyynyjen toimintaa. Samanaikaisesti kiristimet vetävät etuturvavyöt tiukalle.
Kuusipyttyinen odotettavissa
Arton on todella monilta ominaisuuksiltaan tyylikkään GT-auton ja käyttöauton mielenkiintoinen ristisiitos. Esimerkiksi sen ovet ovat ilman ikkunakehyksiä. Tyyliltään rento ratkaisu sopii hyvin Rivieralle tai Kaliforniaan mutta ei välttämättä pakkassäihin.
Arteonin matkustamossa on ylellisen hyvin tilaa, mutta myös tavaratilaa on reilusti ja takaikkunan kanssa aukeava iso takaluukku tekee lastaamisesta helppoa.
Arteonin neliovinen luiskaperäinen malli saa tulevaisuudessa todennäköisesti seurakseen shooting brake -tyylisen farmarin (coupemainen linjakas farmarimalli). Volkswagen on investoinut Arteonin kehittämiseen niin paljon, että sitä halutaan hyödyntää useammassakin korimallissa. Sen sijaan avoautoversiota Arteonista tuskin tulee, sillä sellaista ei ole suunnitteluvaiheessa otettu huomioon.
Arteonin moottorivalikoimassa on kuusi vaihtoehtoa: 150-, 190- ja 280-hevosvoimaiset bensakoneet ja 150-, 190- ja 239-hevosvoimaiset TDI-dieselmoottorit.
Ainostaan 150 hevosvoiman moottoreiden yhteyteen saa meillä manuaalivaihteiston, kaikki muut toimitetaan DSG-vaihteistolla ja tehokkaimmilla moottoreilla varustetuissa versioissa on aina 4Motion-neliveto.
Asiasta ei ole virallisesti tiedotettu, mutta suunnitelmissa on lisätä Arteonin moottorivalikoimaan myös kuusisylinterinen moottori. Todennäköinen vaihtoehto on 2,5-litrainen TSI-kone, jota käytetään Kiinassa Terramond- ja USA:ssa Atlas-nimellä kulkevassa Volkswagenissa. Vaikka moottori on Arteonin nokalla poikittain, 2,5-litraisen ohella kolmelitrainenkin kone kuulemma mahtuu sen konepellin alle.
Vastinetta rahalle: Arteonin myynti alkaa viidellä versiolla, joista 150-hevosvoimainen 2,0 TDI DSG-vaihteistolla maksaa perusvarustein 44 997 euroa, Elegance-varustein 48 097 euroa ja R-Line-versiona 48 721 euroa. 239-hevosvoimainen 2,0 TDI R-Line maksaa 62 372 euroa ja R-Line-varusteinen 280-hevosvoimainen 2,0 TSI maksaa 63 103 euroa. Monet autonomiseen ajamiseen liittyvät uudet turvavarusteet ovat malliston kalleimmissakin malleissa lisävarusteita ja useimpia niistä saa vain Elegance- ja R-Line-versioihin, mutta ajettavana autona ja tilavana kuljetusvälineenä Arteon antaa hyvin monipuolisesti vastinetta rahalle.
TEKNIIKKAA
Volkswagen Arteon | 2,0 TDI 110 kW DSG | R-Line 2,0 TDI 176 kW 4Motion DSG | R-Line 2,0 TSI 206 kW 4Motion DSG |
Sylinteritilavuus cm3 | 1 968 | 1 968 | 1 984 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/3500-4000 | 176/240/4000 | 206/280/5100-6500 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 340/1 750- 3 000 |
500/1 750- 2 500 |
350/1 700- 5 600 |
EU-kulutus l/100 km, kaup./maantie/ yhdist. | 5,3-5,4 / 3,9-4,0 / 4,4-4,5 | 7,1 / 5,1 / 5,9 | 9,2 / 6,1 / 7,3 |
CO2-päästö g/km | 114-116 | 152 | 164 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. | 9,1 | 6,5 | 5,6 |
Huippunopeus km/t | 220 | 245 | 250 |
Omamassa kg EU 75 kg kuljettajan kanssa | 1 643 | 1 828 | 1 716 |
Kokonaishinta e | 44 997,10 | 62 371,78 | 63 103,27 |
Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) |
4 862/1 871 |
4 862/1 871 1 450/2 837 |
4 862/1 871 1 450/2 837 |