Volkswagen Crafter käytti aiemmin samaa pohjalevyä Mercedes-Benz Sprinterin kanssa, mutta uuden mallisarjan myötä sukulaisuus on nyt loppunut. Ratkaisu vaikuttaa hyvältä, sillä uusi Crafter on hyvin toimiva iso pakettiauto.
Vuonna 2006 ensi kertaa esitelty ja tuolloin aiemman LT-sarjan korvannut Crafter ei ole koskaan saavuttanut samanlaista suosiota kuin Volkswagenin pienempi pakettiauto, vuosikymmenien ja monien mallisukupolvien historian omaava Transporter. Omassa luokassaan Crafter on jäänyt Fordin isoimpien Transitien ja Mercedes-Benzin Sprintereiden varjoon.
Edellisen sukupolven Crafterin keula oli aika kömpelön näköinen. Uusi malli sen sijaan noudattelee Volkswagenin muista malleista tuttua ilmettä ja lopputulos on tyylikäs.
Crafterin myynti Suomessa alkoi etuvetoisilla versioilla. Mallisto on sittemmin täydentynyt takavetoisilla ja nelivetoisilla malleilla. Umpipakettiautona Crafter on saatavana kahdella eri akselivälillä, kolmena eri pituutena ja kolmena korkeutena. Lisäksi tarjolla on avolavamalleja kolmella koripituudella ja kahdella eri ohjaamolla. Takavetoiseen versioon saa paripyörät taka-akselille.
Voimalinjassakin riittää valinnanvaraa vetotavan ohella niin moottoritehon kuin vaihteiston osalta. Koeajossa ollut 130 kilowatin eli 177 hevosvoiman etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio on saatavissa niin 4Motion-nelivedolla 53 652 euron hintaan kuin 8-vaihteisella automaattivaihteistolla 48 836 euron hintaan.
Mukava ohjaamo
Suomeen tuotavissa Craftereissa vakiovarusteena olevassa Comfort-mallisessa kuljettajan istuimessa on todella monipuoliset säädöt: pituus- ja korkeussäätöjen lisäksi portaaton selkänojan säätö, ristiselän tuen säätö ja istuinosan etureunan säätö, jolla kallistuskulmaa voi muuttaa. Volkswagenin ohjaamossa on pituussuunnassa riittävästi tilaa: pitkäjalkainenkin kuski saa säädettyä istuimen tarpeeksi kauas kojelaudasta.
Kaikkien säätöjen keskellä oli yllätys, että useiden tuntien ajossa istuimen muotoilu ei kuitenkaan tuntunut täysin tyydyttävältä sen enempää kuljettajasta kuin matkustajastakaan. Istuimen etureunan säätö saisi ulottua vielä nostavampaan asentoon ja ristiseläntuki saisi säätyä vielä litteämmäksi. Pakettiautomaailmassa Crafterin istuin on kuitenkin yksi parhaista.
Fordin ison Transitin tapaan Crafterissa on pakettiautoksi pieni ohjauspyörä. Sitä voi säätää niin syvyys- kuin korkeussuunnassa. Ohjauksen sähkömekaaninen tehostus on taajamanopeuksissa riittävän voimakas, isompaa ruoria ei jää missään tilanteessa kaipaamaan. Nopeuden kasvaessa ohjaus jäykistyy selvästi, mutta tarvetta isommalle ratille ei tule silloinkaan.
Paljon varusteita
Crafterin ohjaamossa on esimerkillisesti paikkoja sekä kuormakirjoille ja padeille että kuskin ja apumiehen tavaroille. Lokeroita on niin ovissa, kojelaudassa ja sen päällä kuin tuulilasin yläpuolellakin. Kahden apumiehen levyisen penkin allakin on säilytystilaa ja sen selkänoja on taitettavissa. Takeille on koukut takaseinässä. Myös liitäntöjä ja pistokkeita on hyvin tarjolla.
Nykypakujen tapaan Crafter on perusasussaankin hyvin varusteltu. On ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukitus, jossa on sisäkäyttöpainikkeet tavaratilan lukitukselle, sähköllä liikkuvat ikkunat ja peillit, istuinlämmittimet niin kuskille kuin reunimmaiselle matkustajallekin ja automaattitoiminen lisälämmitin.
Vakionopeussäädinkin kuuluu varustukseen, mutta adaptiivisesta säätimestä joutuu maksamaan lisähintaa.
Koeajoautossa oli lisävarusteina muun muassa vahvistetuilla saranoilla varustetut, 270 astetta aukeavat pariovet takana, monitoiminäyttö MFD+, nahkaverhoiltu monitoimiratti, polttoainekäyttöinen vesilisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä, vetokoukkuvalmius sekä pysäköintitutkat edessä ja takana. Tutkien lisähinta on 685 euroa.
Monien varoitusjärjestelmien, kuten risteävän takaliikenteen varoittimen ja tunnistinohjatun kylkisuojauksen ohella Crafteriin saa myös Park Assist -pysäköintiavustimen sekä Passat-henkilöautomallista tutun perävaunun peruutusavustimen.
Tilaa riittää
Crafter on helppo kuormattava. Valinnaisvarusteiset, 270 astetta aukeavat peräovet kääntyvät täysin pois tieltä ja pysyvät auki auton kyljissä olevien magneettien avulla.
Normaalikatolla oviaukon korkeus on 1,726 metriä. Korkealla katolla aukko on 1,961 metriä ja superkorkealla 2,196 metriä. Kuormatilan pituus on mallista riippuen joko 3,45 metriä, 4,30 metriä tai 4,855 metriä. Lyhimpään versioon mahtuu neljä ja kahteen muuhun kuusi eurolavaa.
Apumiehen puoleisen sivun liukuovi aukeaa yli 1,3 metrin levyiseksi aukoksi, josta on hyvä nostaa kuormaa sisään.
Crafterin 1,78 metriä leveän kuormatilan lattiassa on käytännöllisin välein sijoitetut kuormasidontalenkit. Koeajetussa versiossa niitä oli kaksitoista kappaletta. Kuormatilan ikkuna-alueiden ylä- ja alapuolella kymmenen sentin välein olevat kuusioreiät M6-ruuveille helpottavat hyllyjen ja kaappien asentamista.
Mainio ajettava
Crafterin voimanlähteenä on aina kaksilitrainen TDI-dieselmoottori, jota on tilan säästämiseksi kallistettu kahdeksan astetta eteenpäin. TDI-koneen tehokkaimmassa biturbo-versiossa on 177 hevosvoimaa ja sillä iso pakettiauto liikkuu ripeästi. Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston välityssuhteet on mitoitettu suomalaiseen liikennerytmiin hyvin sopiviksi. Kaksikaistaisilla maanteillä hitaamman liikenteen ohittamisetkin sujuivat hyvin.
Maantiepainotteisessa koeajossa Crafter kulutti 8,5 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.
Tehokkaimmalla moottoriversiolla varustetussa Crafterissa on lisä-äänieristys vakiovarusteena. Sen kanssa Volkswagenin melutaso on pakettiautoksi muuten miellyttävän alhainen, mutta koeajoautossa voimalinja piti 80-90 km/t vauhdissa ujeltavaa resonanssiääntä. Sen sijaan satasen vauhdissa ohjaamoon kuului vain huminaa.
Crafter on monin tavoin mukava, helppo ja luonteva ajettava. Se on suuntavakaa, ohjauksessa on hyvä tunto ja kaarreominaisuudet ovat yllätyksettömät. Kova sivutuulikaan ei vaikuta ajettavuuteen, vaikka sen tuntee tempovan korkeaa koria.
Vaikka etuvetoisen ison pakun etupyörissä voi kohdittain tuntea hienoista raskassoutuisuutta, Crafter taittuu kokoisekseen autoksi mainiosti tiukoissakin kaarteissa. Joustintuilla varustettu etujousitus yhdessä kunnon vakaajatangolla täydennetyllä jäykällä taka-akselilla ja lehtijousilla toimii hyvin Crafterissa: se pompottelee kevyellä lastilla hyvin vähän mutta kantaa silti kuorman kunnialla.
Vastinetta rahalle: Volkswagen Crafter on käyttäjälle mukava ja kuljettamiseen tehokas iso pakettiauto, josta on vaikeaa ellei mahdotonta löytää huonoja puolia. Crafterin halvin versio 102 hevosvoiman moottorilla maksaa 37 751 euroa. 140-hevosvoimaisella koneella hinnat lähtevät 39 980 eurosta ja 177-hevosvoimaisella 42 357 eurosta. Ford Transitin iso Van on hinnoiteltu hiukan Volkswagenia edullisemmaksi, mutta Crafter tarjoaa silti erinomaisen vastineen rahalle.
PLUSSAT
+ Luonteva ajettava
+ Mainio voimalinja
+ Hyvä kuljetuskyky
MIINUKSET
- Moni varuste maksaa lisää
- Ujellus kantatienopeudessa
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI 130 kW, 4490 |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 | 1 968 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 130/177/3 600 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 410/1 500-2 000 |
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km | 8,6/6,9/7,5 |
CO2-päästö g/km | 199 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) cm | 6 836/2 040/2 590/4 490 |
Omamassa kg | 2 345 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | Ulkomainen arvio 10,5 |
Huippunopeus km/h | 165 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto | 45 886,06 / 50 923,91 |
VERROKIT