Ulkonaisesti Volkswagen Golf muuttuu ensi vuonna niin vähän, että sitä tuskin huomaa, mutta varustelu vie ikonisen automallin digiaikaan. Uusi Golf esiteltiin viime viikolla autotoimittajille Wolfsburgissa.
Volkswagen Golfia on tehty 33 miljoonaa autoa vuodesta 1974 lähtien, ja mallin luonne on säilynyt vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen samanlaisena. Uusin malli on päivitetty versio syksyllä 2012 esitellystä seitsemännen sukupolven autosta, joka sekin on ehtinyt jo 3,2 miljoonan auton myyntiin.
Volkswagenin henkilöautojen kehitysjohtaja Frank Welsch korostaa Golfin tuovan monia kalliimpien autojen innovaatioita nyt laajemman kansanjoukon ulottuville. Ruuhka-avustin tuo automaattisen ajamisen ensi kertaa Golfin kompaktiin kokoluokkaan. DSG-vaihteistolla varustettuihin autoihin saatavissa oleva ruuhka-avustin tekee 60 km/t nopeuteen asti kaiken. Kuljettajan tarvitsee vain pitää kädet ratissa, mutta hänen ei tarvitse tehdä mitään muuta.
Hätäjarrutustoiminnalla varustettu ympäristönvalvontajärjestelmä ja siihen liittyvä jalankulkijoiden monitorointi täydentävät turvallisuusvarustusta.
Emergency Call Servicen avulla kuljettaja voi viestiä Volkswagenin Call Centeriin, jonne auto lähettää onnettomuustilanteissa automaattisesti tietoa itsestään ja sijainnistaan.
Golfiin tulee nyt myös kilpailijamerkki Fordin autoista tuttu älyavain, johon voi ohjelmoida monia eri toimintoja. Näin auto säätää itseään avainkohtaisesti sen mukaan, mikä auton avaimista kuljettajalla on käytössä.
Kolmannen polven pysäköintiavustin ja uusimman sukupolven Passatin lanseerauksen yhteydessä esitelty perävaunun peruutusavustin helpottavat osaltaan uudella Golfilla liikkumista.
Ksenonit poistuvat
Vaikka Golfin koko keula on muotoiltu uudelleen, Volkkari on edelleen tutun näköinen. Uutta ilmettä ensi vuoden malliin tuovat uudet etu- ja takavalot, uudet etu- ja takapuskurit ja uusi keulamaski. Myös etulokasuojien muotoja on hieman hiottu.
GTI-mallissa jäähdyttäjänsäleikön punainen raita saa seuraukseen punaiset valokulmat LED-valojen alalaitaan. GTE:ssä on vastaavat elementit sinisenä. Samat värit toistuvat myös kojetaulun keskusnäytön grafiikassa.
Ksenonvalot poistuvat Golfin keulalta, mutta halogeenivalot säilyvät LED-ajovalojen vaihtoehtona. Päivävalot ja takavalot ovat jatkossa aina ledeillä toteutettuja. Myös mukautuvat ajovalot – Adaptive Front Light System AFS – tulevat nyt Golfiin.
Uutta ilmettä Golfiin tuovat myös uudet värit, vanteet, sisämateriaalit ja istuinkankaat sekä hyvin hienovaraiset muutokset kojelaudassa ja keskikonsolissa.
Aina verkottuneena
Uusi malli on ensimmäinen Golf, johon saa isosta Passatista tutun digitaalisen mittariston. Se on 12,3 tuuman koossa nyt Golfin kokoluokan suurin lajissaan.
Kun Golfin mittareiden väliin on aiemmin saanut vain ajotietokoneen ruudun, digitaalimittaristossa on tarjolla viisi eri näkymää: Classic, Consumption & Range, Efficiency, Performance & Driver Assistance ja Navigation. Nopeus- ja kierroslukumittareiden keskustaan saa vaikka kompassinäkymän tai puhelinyhteyden näytön. Digimittaristo on lisävaruste, jonka saa eleohjauksella toimivan Discovery Pro -radio- ja navigointijärjestelmän yhteydessä.
Kojelaudan keskellä oleva näyttö kasvaa niin, että pienin viiden tuuman koko poistuu mallivaihdoksen myötä. Perusmallissa näyttö on 6,5 tuuman kokoinen ja isommat koot ovat 8 ja 9,2 tuumaa. Keskinäytön kotinäkymän käyttäjä voi konfiguroida mieleisekseen ja kotitoiminnolla käyttäjä pääsee takaisin päävalikkoon vain yhtä nappia painamalla. Kosketusnäyttö tottelee monenlaisia liikkeitä: käyttäjä voi muun muassa pyyhkäistä näyttöä, nipistää kuvaa, levittää sitä sormilla ja pyöritellä maisemakuvaa.
Digitalisoitumisen myötä Golf myös verkottuu niin, että uusi malli on aina online-yhteydessä. Näin autoon saa jatkuvasti liikennetietoa ympäristöstä. Päivitetyn App Connect -yhteyden kautta Apple Car Playn, Android Auton ja MirrorLinkin viimeisimmät versiot ovat kytkettävissä Golfin järjestelmään. Seat Atecasta tuttu Qi-standardin mukaisten puhelimien langaton latausmahdollisuus auton ulkoisen antennin kautta tulee myös Golfiin.
Niin paljon kuin Golfin kojelautaan tuleekin uutta tavaraa, keskeisille ajon aikana tarvittaville toiminnoille on edelleen omat säätimensä ja painikkeensa. Ajotilan säätimet ovat vaihteenvalitsimen vieressä ja istuinlämmittimet lämmönsäätimien kanssa siistissä rivissä niin kuin pitääkin.
Deaktivointi vakioksi
Moottoripuolella Volkswagen tekee rohkean liikkeen korvaamalla Golfin suosituimmat voimanlähteet 1,2 TSI:n ja 1,4 TSI:n uusilla voimanlähteillä. Näitä bensiinikäyttöisiä moottoreita on meillä myyty enemmän kuin Volkswagenin dieseleitä. Golfin moottorivalikoima ei kuitenkaan uudistu kertaheitolla vaan uuden mallin myötä vähitellen, esimerkiksi aivan uuden, 1,5-litraisen TSI Evo -moottorin tuotanto alkaa vasta myöhemmin.
Nyt esitelty 1,5 TSI Evo korvaa erittäin tehokkaan ja suositun 1,4 TSI -moottorin. Uusi turboahdettu Evo-kone on varustettu bensiinin suorasuihkutuksella ja keskimmäisten sylinterien deaktivoinnilla eli lepuutustoiminnolla, jonka Volkswagen toi Golfiin edellisen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä – uudessa moottorissa tämä ACT-toiminto on vakiovarusteena.
Uusi moottori on yhdistelmä tehokkuutta ja taloudellisuutta: sen huipputeho on 150 hevosvoimaa ja suurin vääntö 250 newtonmetriä mutta normikulutus vain 4,9 litraa/100 km ja päästöarvo 110 grammaa/km.
TSI 1,5 EVO -moottorista on myöhemmin tulossa 130-hevosvoimainen, 200 newtonmetriä vääntävä Blue Motion -versio, jonka normikulutus on 4,6 litraa/100 km ja päästöarvo 104 grammaa/km.
Vaihtuvageometrisen turboahtimen ja Miller-tyyppisen palotapahtuman lisäksi kulutusta pienentää muun muassa se, että Volkswagen on suunnitellut uuden akkujärjestelmän, jonka ansiosta moottorin ei tarvitse tuottaa virtaa ohjaus- ja jarrutehostimelle vaan kone voi sammua aina kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta.
Viisi käyttövoimaa jatkaa
Golfin pienin moottori 1,2 TSI korvautuu jatkossa Polo-mallista tutulla kolmisylinterisellä 1,0-litran moottorilla. Samoin nykyinen kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto korvataan uudella seitsenvaihteisella DSG:llä – ei siis nykyisellä tuotannossa olevalla 7-vaihteisella, jonka kanssa Volkswagenilla oli muutama vuosi sitten ongelmia.
Golfin GTI-mallin suurin teho kasvaa ensi vuonna 230 hevosvoimaan ja GTI Performancen teho 245 hevosvoimaan.
Volkswagen Golfin kaikki viisi eri käyttövoimaa – bensiini, dieselöljy, hybridi, kaasu ja sähkö – säilyvät mallistossa.
Golfin ladattavan bensiini-sähkö-hybridiversion GTE:n uusi malli kulkee 50 kilometriä sähköllä ja sähkökäyttöiselle e-Golfille ilmoitetaan 50 prosenttia aiempaa suurempi 300 kilometrin toimintasäde. Käyttöominaisuuksiltaan kätevää ja suorituskyvyltään erinomaista GTE:tä on tänä vuonna meillä myyty 43 kappaletta, mutta e-Golfin myynti on Suomessa jäänyt neljään autoon kuluvan vuoden aikana.
Uusien Golf-mallien Suomen hinnat tulevat julki tammi-helmikuussa 2017 ja uudenmallisia autoja alkaa tulla meille loppukeväästä. Saksalaisten lukujen perusteella hintoihin ei ole tulossa suuria muutoksia.
Volkswagenin Herbert Diess: Ihmisten luottamus täytyy voittaa takaisin