veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Golfin uudessa mallissa on softaa kuin lentokoneessa

Volkswagen Golfin uudessa mallissa on softaa kuin lentokoneessa
4.11.2019

Digitaali- ja hybridioffensiivin käynnistävä Volkswagen Golf näyttää edeltäjältään, vaikka auto on täysin uusi. ”Golfin pitää näyttää Golfilta”, konsernin pääjohtaja Herbert Diess totesi Taloustaidolle

On usein todettu, että jokaisen saatavilla olevassa nykyaikaisessa matkapuhelimessa on enemmän älyä kuin raketissa, jolla lennettiin kuuhun vuonna 1969. Nyt uutta kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfia verrataan lentokoneeseen: kansanautoa valmistavan kaupungin paikallislehti Wolfsburger Allgemeine totesi Golfin kahdeksannen sukupolven esittelystä kertoessaan, että uudessa mallissa on yhtä paljon softakoodia kuin Airbus 320 -lentokoneessa.

Uudessa Golfissa on niin paljon tietotekniikkaa, että bittien viimeiset fiilaukset myöhästyttivät uuden mallin European Car of the Year -valinnan koeajotapahtumasta, niin sanotusta Tannis-testistä.

Pääjohtaja Herbert Diess pohjusti uuden Golfin esittelyä katsauksella sotien jälkeisestä jälleenrakennuksen vuosista 1970-luvun alkupuolen energiakriisiin, jolloin tuli aika toiminnallisuudeltaan ja taloudellisuudeltaan perin pohjin uudenlaiselle autolle: ensimmäiselle Golfille 45 vuotta sitten.

Kuusisataa vierasta yli kahdestakymmenestä maasta oli paikalla Wolfsburgin ykkössataman uudessa tapahtumakeskuksessa, kun Volkswagen julkisti 24 lokakuuta Golfin uuden mallisukupolven. Paikalla oli muun muassa vuonna 1974 esitellyn ensimmäisen sukupolven Golfin piirtänyt, nykyään 81-vuotias Giorgetto Giugiaro vaimonsa kanssa. Tilaisuudessa näytetyllä videolla Giugiaro kertoi Golfin designin synnystä.

Lavalla kävivät myös muun muassa Le Mansin 24 tunnin ajon aikoinaan parikin kertaa voittanut kilpa-ajaja Hans-Joachim Stuck, Kriminalisti-tv-sarjan pääosaa näytellyt Christian Berkel  ja Saksan jalkapallojoukkueen pitkäaikainen päävalmentaja Jogi Löw.

Yksi maailmanensi-illan tunnetuimmista vieraista oli Saksan jalkapallomaajoukkueen pitkäaikainen koutsi Jogi Löw, joka kertoili ajatuksiaan Golfista tv-näyttelijä Anna Fleischhauerin jututtamana.

”Golf yhdistää historian tulevaisuuteen”, juontajana toiminut televisiopersoona Anna Fleischhauer totesi. Estradilla olivat kaikki mallin seitsemän aiempaa sukupolvea ja jo toisen sukupolven mallin aikoihin käsitteen Golf-kokoluokka synnyttäneen automallin ikonisuutta kuvattiin kertomalla, missä mielessä kukin mallisukupolvista on ollut benchmarkin asemassa – esimerkiksi kolmannen polven Golf oli sitä turvallisuuden, neljäs Golf designin, viides Golf ajettavuuden dynamiikan ja seitsemännen polven malli ajoavustimien osalta.

Uudesta kahdeksannen sukupolven mallista todettiin, että se puskee autonomista ajamista eteenpäin. ”Se on tabletti pyörillä”, uutta mallia luonnehdittiin.

Edeltäjänsä näköinen

Vuosikymmenten mittaan on myyty 35 miljoonaa Golfia, mikä tekee siitä maailman eniten myydyn automallin. Uuden mallin esittelyssä korostettiin Volkswagen Golfin universaalisuutta: sitä myydään viidellä mantereella kaikille ikäryhmille ja yhteiskuntaluokille. Ulkonaisestikin Golf on suunniteltu niin että lapsikin pystyy piirtämään sen.

Täysin uusiksi muotoiltu Golf ei ole juurikaan lihonut sukupolvenvaihdoksen myötä. Sen pituus 4,284 metriä on vajaat kolme senttiä enemmän, leveys 1,789 metriä sentin vähemmän ja korkeus 1,456 metriä neljä milliä enemmän. 2,636 metrin akselivälissä on millin ero.

Kahdeksannen sukupolven Golf on hyvin paljon edeltäjänsä näköinen ja mitatkin on säilytetty lähes ennallaan. Kyseessä on kuitenkin täysin uusi auto, jonka kaikki koripaneelitkin ovat kokeneet muutoksia. Ilmanvastuskerroin Cd on nyt saatu niinkin alas kuin 0,275:een.

Myös ohjaamo on uusi – Volkswagen on tehnyt todella radikaalin loikan täysin digitaaliseen kojelautaan.

Uuden Golfin ohjaamo on hyvin pelkistetyn näköinen. Mittariston vasemmalla puolella on valokatkaisijan korvannut digipaneeli. Keskikonsolissa näkyy DSG-vaihteiston pieni käyttönuppi.

Vuonna 2012 esitelty edellisen sukupolven Golf oli ensimmäinen malli, joka käytti monista Volkswagen-konsernin malleista tutusta MQB-pohjalevyä, jolla tehtyjä autoja on tuotettu jo 5,1 miljoonaa kappaletta. Nyt Uudessa Golfissa käytetään uutta versiota tuosta MQB:stä.

”Auto on täysin uusi, mutta Golf säilyy aina Golfina, koska sen luonne on ainutlaatuinen ja konsepti ajaton”, Volkswagenin henkilöautomallistosta vastaava Ralf Brandstätter totesi uutuutta esitellessään. ”Olemme pyrkineet poikkeuksellisen korkeaan laatuun niin kehityksessä, tuotannossa kuin materiaaleissakin”, hän sanoi.

Volkswagenin henkilöautobrändin johtaja Ralf Brandstätter esitteli uuden Golfin maailmanensi-illan yleisölle.

”Uusi Golf tuo uuden teknologian kaikkien saataville”, Brandstätter totesi, kun yleisölle esiteltiin uuden mallin ohjaamoa, josta kaikki perinteiset nappulat ovat kadonneet ja vaihteenvalitsinkin on uudenlainen. 

Oudon digitaalinen

Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess kulki estradilla avajaisyleisön joukossa juttelemassa niin journalistien kuin muidenkin vieraiden kanssa.

Päästöskandaalista syytetystä edeltäjästään Martin Winterkornista poiketen hyvin välittömän tuntuinen Diess on Volkswagenin ihmisten mukaan helposti lähestyttävä ja huumorintajuinen kaveri, joka kuulemma osallistuu muun muassa merkkiä eri maissa edustavien PR-ihmisten palavereihin.

Eri maista Wolfsburgiin tulleet toimittajat kokeilivat uuden Golfin Innovation Cockpit –ohjaamon digitaalisen kojelaudan toimintoja.

”Golfin pitää näyttää Golfilta” Diess totesi kahdenkeskisessä juttutuokiossa. ”Kun Golfin edellinen sukupolvi on voittanut testejä, on tärkeää säilyttää auto sellaisena kuin se on tunnettu.”Volkswagen Golf näyttää edeltäjältään, vaikka auto on täysin uusi. Uutta mallia on luonehdittu "tabletiksi pyörillä".

Ulkoasultaan uusi Golf todella seuraakin mallin perinteitä. Sen sijaan uuden mallin ohjaamo on erikoinen kokemus, kun kaikki perinteiset säätimet ovat kadonneet kojelaudasta. Vaikka digitaaliset säätimet vaikuttavat ensikatsomalta selkeästi toteutetuilta, niiden käytännöllisyys perinteisiin säätimiin verrattuna on kyseenalainen.

Jo pikaisella kokeilulla huomasi, että audiolaitteiden äänen voimakkuuden säätäminen keskusnäytöstä on kaukana kierrettävän volyyminupin kätevyydestä. Kojelaudassa vasemmalla ollut kierrettävä valokatkaisija samoin kuin tuulilasin ja takalasin lämmittimien painikkeet on nekin korvattu digipaneelilla, jota ei ole yhtä helppo käyttää käsikopelolla kuin aiempia säätimiä.

Manuaalivaihteisissa versiossa on vielä perinteinen vaihdekeppi ja hyvin täsmällisen tuntuinen vaihteensiirto, mutta kaksoiskytkinautomaattia käytetään oudon näköisellä namikalla, joka välittää toiminnot shift-by-wire-järjestelmällä mekaanisen yhteyden sijaan.

Maailmanensi-illassa esillä olleissa Golfeissa oli muhkean mukavan oloiset istuimet – takapenkkikin oli tukevan tuntuinen ja vaikutti mukavammalta kuin muissa saman kokoluokan autoissa. 

Uutta vuorovaikutusta

Volkswagen korostaa uuden Golfin vuorovaikutteisuutta. Sen järjestelmiä ei ole linkitetty vain toisiinsa vaan myös auton ulkopuoliseen maailmaan OCU-online-liitettävyysyksikön avulla. Näin esimerkiksi navigoinnista tulee vuorovaikutteista.

Uusi Golf keskustelee myös liikenneympäristön kanssa. Se on ensimmäinen Volkswagenin malli, jossa käytetään Car2X-palvelua. Auto vastaanottaa Car2X-tietoa muista autoista jopa 800 metrin päästä, minkä ansiosta kuljettajaa voidaan varoittaa liikennetapahtumista etukäteen ja autosta voidaan välittää tietoa muille autoilijoille.

Passatin viimeisimmästä versiosta tuttu autonomista ajamista tukeva Travel Assist tulee nyt myös Golfiin, ja sen myötä ensi kertaa kompaktin kokoluokan autoihin.

Auton kanssa keskustelunkin pitäisi sujua entistä mukavammin, sillä uuden Golfin innovatiivisen puheohjauksen kerrotaan vastaavan luonnollisiin äänikomentoihin ja olevan helppo operoida. Autoaan voi myös personalisoida: Golf tallentaa kuljettajan asettamat asetukset pilvipalveluun, mistä niitä pääsee käyttämään kuljettajan tai auton vaihtamisen jälkeen.

Nykytyyliin uuteen Golfiin on integroitu Alexaksi nimetty digitaalinen persoona, jota voi pyytää soittamaan musiikkia tai vaikka hallinnoimaan yhteensopivia kodin älylaitteita. 

Viisi hybridiversiota

Moottoripuolella TSI-bensiinimoottoreista on tullut eTSI-moottoreita, joiden myötä WLTP-kulutusarvot ovat pudonneet 10 %. Uudet eTSI-koneet hyödyntävät 48 voltin kevythybriditeknologiaa, jossa hihnalla toimiva starttigeneraattori on yhteydessä litiumioniakkuun samalla tavalla kuin Taloustaidon viime keväänä koeajamassa Audi A6:ssa. Kevythybridi-Golfeista on kolme eritehoista versiota, 81-, 96- ja 110-kilowattiset, jotka kaikki ovat tarjolla vain 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Ainoastaan pienet, kolmisylinteriset litran koneet ovat ilman sähkömoottoreita.

Volkswagenilla ei ole menetetty uskoa dieseleihinkään. ”Golfin uudet dieselmoottorit ovat esimerkki ympäristöystävällisyydestä”, Ralf Brandstätter vakuutti. Kahden litran TDI-koneesta on 85- ja 110-kilowattiset versiot. Ainoa toistaiseksi kerrottu 4Motion-nelivetoversio on varustettu niistä jälkimmäisellä.

AutoBildin saksalaisen painoksen kertoman mukaan ECO-Moduksen avustaman TDI-Golfin pitäisi kulkea sata kilometriä 4,5 litralla dieseliä – valmistajan mukaan kulutus on 17 % aiempaa pienempi. Uusissa TDI-dieseleissä on kaksivaiheinen Dual AdBlue -puhdistusjärjestelmä, joka leikkaa typen oksdien NOx-päästöjä jopa 80 % aiempaa pienemmiksi.

Uuteen Golf-mallistoon kuuluu myös kaksi ladattavaa hybridiä, 150 ja 180 kilowatin versiot, joista vain jälkimmäinen kantaa tuttua GTE-mallimerkintää ja sillä varustettu auto GTE:n ulkonaisia tunnusmerkkejä. Molemmat versiot on varustettu uudella 13 kilowatin litiumioniakulla viime kesänä esitellyn Passat GTE:n uuden version tapaan.

Golf-malliston uudistuminen jatkuu ensi vuonna, jolloin markkinoille tulevat GTE:n ohella GTI-, GTI TCR- ja R-versiot sekä kaasukäyttöiset mallit. Niiden myötä tehokkaimmassa Golfissa tulee olemaan 221 kilowattia eli 300 hevosvoimaa. 

Toimintoja jälkikäteen

Varustepuolella valmistaja kehuu, että uudessa Golfissa vakiovarusteena oleva huippulaatuinen LED-valoteknologia muuntaa yön päiväksi.

Perinteiset Trendline-, Comfortline- ja Highline-varustetasot ovat näköjään aikaa myöten häviämässä kaikista Volkswageneista. Saksassa perusmalli on jatkossa pelkkä Golf ja sen yläpuolella ovat Life- ja Style-versiot.

Volkswagen Golfin ulkoasu on kehittynyt hyvin luontevasti ja automallin perusilmeen säilyttäen jo kahdeksan sukupolven ajan. Golfin sukupolvet kuvaavat myös kiinnostavasti kunkin aikakauden tyyliä.

Suomeen perusvarustetason Golfia ei tuoda, joten Life-versio kulkee täällä pelkän Golfin nimellä ja Style on sen yläpuolella paremmin varusteltu versio, jossa on muun muassa sähkösäätöinen ErgoActive- kuljettajan istuin ja Travel Assist- avustin. Lisäksi Golf on saatavana R-Line-varusteisena.

Valmistajan ilmoituksen mukaan Golfiin voidaan varustetasosta riippumatta jatkossa lisätä ominaisuuksia jälkikäteen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin, valoautomatiikka, integroitu älypuhelinapplikaatio, langaton App-Connect iPhone-applikaatio, WiFi-hotspot ja online-pohjainen puheohjaus voidaan aktivoida Golfiin retrospektiivisesti.

Ensimmäiset uuden sukupolven Golfit toimitetaan saksalaisille ja itävaltalaisille jälleenmyyjille ja asiakkaille joulukuun alussa ja Suomeen ne tulevat ensi keväänä.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti