Volkswagen T-Roc on onnistunut auto, joka on kotonaan niin kaupungissa kuin pitkillä matkoillakin. Samalla se on monikäyttöinen ajokki yhdistyneenä urheilulliseen kompaktiautoon.
”T-Roc – uusi SUV GTI:n keksijältä”, Volkswagen julistaa ja yhdistää aikamme aallon harjalla ratsastamisen merkin urheilullisiin perinteisiin.
Kompaktit katumaasturit ovat Volkswagenin mukaan seuraava ”Big Thing”, iso juttu, ja T-Roc tullaan lanseeraamaan lähes kaikille maailman markkinoille.
Jürgen Stackmann, joka vastaa Volkswagenilla henkilöautojen myynnistä ja markkinoinnista, uskoo että kompaktien SUV-autojen buumi leviää Euroopasta ja Kiinasta muille markkina-alueille.
”Tämäntyyppisten SUV-mallien merkitys kasvaa myös Brasilian, Intian, Venäjän ja USA:n markkinoilla. Oletamme, että seuraavan kymmenen vuoden aikana kompaktien katumaastureiden globaali myyntivolyymi kasvaa tämän päivän 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan yksikköön.”
Katumaastureiden merkitystä muissakin kokoluokissa kuvaa hyvin se, että niiden osuus merkin myynnistä on jo kolmannes, ja Volkswagen on rakentamassa entistä laajempaa SUV:n mallistoa ensi vuonna uusiutuvasta isosta Touaregista, joka aloitti saksalaisvalmistajan SUV-ajan viisitoista vuotta sitten, vuonna 2019 esiteltävään pieneen T-Crossiin.
Vuonna 2020 joukon jatkoksi on tulossa myös sähkökäyttöinen SUV nimeltään I.D. CROZZ.
Suomessakin nykyään jo neljännes uusista autoista on katumaastureita, joten niiden merkitys autokaupalle on todella iso.
Järkevää mukavuutta
Uusi T-Roc on Volkswagenin edustajien mukaan suunniteltu moderneille ja itseään ilmaiseville, nuorille ja urbaaneille, hyvin verkottuneille ihmisille. Mutta olipa T-Rocin kohderyhmä määritelty miten hyvänsä, VW:n uusi kompakti SUV on varsin käytännöllinen auto ja hauska ajettava.
T-Rocissa Volkswagenin eri malleille ominaiset hyvät puolet yhdistyvät miellyttävän korkeisiin ja ryhdikkäisiin istuimiin, hyvään näkyvyyteen ja konstailemattomaan käytännöllisyyteen.
Riittävän kokoisten oviaukkojen ja ryhdikkäiden istuimien ansiosta T-Rociin on helppo istuutua sisään ja nousta ulos autosta. Kauhukahvatkin löytyvät katonrajasta jokaisen istuimen – myös kuljettajan paikan – yläpuolelta.
T-Rocin istuimet ovat ala-asennossa istuinosaltaan takakenot niin kuin Volkswagenin henkilöautoissakin, mutta kun etuistuinta nostaa korkeussäädöllä ylemmäs istuinosa suoristuu oikeaoppisesti ja kun selkänoja säätyy portaattomasti, ratin takaa löytää ergonomisesti miellyttävän ryhdikkään ajoasennon, josta näkee hyvin ulos ja auton keulan sivulinjatkin näkyvät toisin kuin monissa muissa nykyautoissa.
Manuaalisäädöilläkin T-Rocin etuistuimet sopivat monille vartalotyypeille, koska niiden muotoilua ei ole liioiteltu mihinkään suuntaan. Yllättävästi etumatkustajan istuimen selkänojassa on erilainen kaltevuussäätö, kuljettajan istuimen rullan sijaan se toimii kahvalla ja portaittain.
Todella hyvä takapenkki
T-Rocin takapenkilläkin on mukava istua. 61,8 sentin istumakorkeus on riittävä, joten T-Rocissa ei tarvitse istua polvet suussa ja istuin on tukeva.
Takapenkin selkänoja on melko pystyssä asennossa, mutta kun istumaosaa ei ole kallistettu liikaa taaksepäin, takamatkustajan vartalon kulma on rentouttavan maltillinen. Takapenkin selkänoja on hiukan liian kova mutta kokonaisuutena T-Rocin takapenkillä on nykyautoksi harvinaisen mukava matkustaa.
Jalkatila alkaa käydä vähiin vasta kun edessä istuu yli 180-senttinen kuljettaja tai vähintään yhtä pitkä matkustaja.
T-Rocin tavaratila on selkeän muotoinen mutta varsin matala. Etuvetomalleissa on 445 litraa ja nelivetomalleissa 392 litraa tilaa tavaroille.
Moitteeton ajettava
Yleensä tulee kehuttua sitä, jos koeajetussa autossa on responsiivinen voimalinja, joka reagoi nopeasti ja tarmokkaasti kuljettajan antamiin käskyihin. 190-hevosvoimaisella kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla T-Roc reagoi jo turhankin terävästi. Economy-tilassakin kaasupoljinta pitää polkea herkällä jalalla jos ei halua auton hyökkäävän eteenpäin.
Kaksilitraisella dieselillä Volkswagenin kompakti katumaasturi liikkuu rauhallisemmin, mutta silläkin suorituskyky riittää erinomaisesti normaaliajoon. Nopeassa kaarreajossa TDI-dieselversio kuitenkin häviää ajamisen hauskuudessa kevyempikeulaiselle TSI:lle, jossa T-Rocin mainio ajettavuus pääsee vielä paremmin esiin.
Volkswagenin tapaan T-Rocin erinomainen ohjaus on sekä kevyen jouhea että tunnokas. T-Rocin 4MOTION-nelivetomalleissa on aina Active Control -järjestelmä ajoprofiilin valinnalla ja ajoprofiileita vaihtamalla ohjausvastetta voi muuttaa, mutta luontevuus säilyy kaikissa ajotiloissa.
T-Rocissa kaistavahtikin toimii niin hienostuneesti, että sitä tuskin huomaa, se ohjailee autoa hillityn pehmeästi eikä nyi rattia väkinäisen tuntuisesti niin kuin monissa muissa autoissa.
T-Rocin kaarrekäytös on moitteetonta ja kuljettajalla on paitsi hyvä ohjaustunto myös selkeä takapuolituntuma auton liikkeisiin. Jousituksen joustovarat ovat mukavan pitkät mutta alusta pitää auton hyvin ryhdissä.
Sivuttaisliikkeet ovat nopeassakin kaarreajossa jämäkässä otteessa ja hyvin mutkaisilla kantateillä tai jopa vuoristojen serpentiineissä vakautta voi vielä korostaa Sport-ajotilan valitsemalla.
Eco-asennossa auto tuntuu nojaavan nopeassa kaarreajossa selvästi enemmän ulkokaarteen puoleisiin pyöriin.
Monenlaista turvaa
Volkswagenin edustajien mukaan tarjolla on 80 erilaista tapaa muodostaa oma T-Roc. T-Rociin saa isommista autoista tuttuja varusteita.
Perusvarustelutasossa vakiovarusteina ovat muun muassa ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System ja kaistanpitoavustin Lane Assist. Mukautuva vakionopeudensäädin ACC on vakiovarusteena Style- ja Sport-varustelutasoissa.
Liikennemerkkien tunnistus, ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, pysäköintiavustin Park Assist ja katvealueen varoitin Blind Spot on jätetty valinnaisvarusteiden joukkoon. Lisävarustelistalla on myös muun muassa mukautuva DCC-alustansäätöjärjestelmä, sähköisesti avautuva takaluukku, lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraamakattoluukku.
Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä T-Roc sai aikuismatkustajaturvallisuudessa peräti 96 % enimmäispisteistä. Lapsimatkustajien turvallisuudessakin Volkswagenin ensimmäisen kompaktin SUV:n tulos oli hyvä, 87 % enimmäispistemäärästä.
Osaltaan T-Rocin varustelua kuvastaa se, että sen Sport-versiossa on vakiona alun perin GTI Golfissa esitelty progressiivinen ohjaus, jonka muuttuva ohjausvälitys helpottaa pyörittelyä ilman, että urheilullisesta tuntumasta tarvitsee antaa periksi. Toisaalta T-Rociin saa saman 300-wattisen 8-kanavaisen Beatsin äänentoistojärjestelmän kuin uuteen Volkswagen Poloon.
Volkswagen T-Roc on yksi Vuoden Auto 2018 -äänestyksen kuudesta finalistista. Ensimmäisellä äänestyskierroksella oli mukana 39 kiinnostavaa ehdokasta.
Vastinetta rahalle: Viiden muun Vuoden Auto Suomessa 2018 -finalistin tavoin Volkswagenin kompakti SUV tarjoaa omassa segmentissään täyden vastineen rahalle. T-Rocin hinnat lähtevät 23 604 eurosta, mutta maahantuoja ei usko, että perusversiota tullaan myymään kovinkaan paljoa, sillä Style- ja Sport-versioiden varusteilla lisähinnalle saa hyvän vastineen. Tehokas etuvetoinen versio 150-hevosvoimaisella 1,5 TSI EVO -koneella maksaa Style-varusteisena 27 589 euroa.
Ensi alkuun tuontiohjelmassa olevat nelivetoiset 4Motion-T-Rocit on varustettu 150-hevosvoimaisella TDI-dieselmoottorilla, jonka pakokaasuja puhdistetaan SCR-järjestelmällä. Näiden nelivetoisten versioiden hinnat lähtevät 32 643 eurosta. Etuvetoisissa T-Roceissa on manuaalivaihteisto, mutta neliveto-dieselin saa myös DSG-kaksoiskytkinautomaatilla.
Jatkossa mallisto täydentyy Portugalissa koeajetulla 190-hevosvoimaisella 2,0 TSI –bensiinimoottorisella versiolla. Dieselmoottorinen mallisto kasvaa etuvetoisella 115-hevosvoimaisella 1,6 TDI-versiolla ja 190-hevosvoimaisella 2,0 TDI:llä, jonka yhteydessä on neliveto ja DSG-vaihteisto. Vuodenvaihteen jälkeen 1,5 TSI EVO -moottorin saa DSG-automaattivaihteiston kanssa ja ensi kesänä 4MOTION-nelivedon ja DSG-automaatin yhdistelmänä.
PLUSSAT
- Mainio ajettavuus
- Onnistuneet sisätilat -
- Runsaasti vaihtoehtoja
MIINUKSET
- Etumatkustajan selkänojan säätö portaittain
- Turhankin terävä reagointi lähdöissä
- Kaistavahdille ei omaa painiketta
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 85 kW | Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion | Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion (DSG) |
Sylinteritilavuus cm3 |
999 | 1 984 | 1 968 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 85/115/5 000- 5 500 |
140/190/4 180- 6 000 |
110/150/3 500- 4 000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 200/2 000-3 500 | 320/1500-4180 | 340/1 750-3 000 |
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty | 6,0/4,5/5,1 | 8,4/5,7/6,7 | 5,6/4,8/5,0 (5,1) |
CO2-päästö g/km | 117 | 152 | 131 (DSG 134) |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. | 10,1 | 7,2 | 8,4 |
Huippunopeus km/t | 187 | 216 | 200 |
Kokonaishinta euroa | 23 604,72, Style 25 965,98 |
Ei vielä hinnoiteltu |
Style 32 643,12, |
Omamassa kuljettajan kanssa kg | 1 270 | 1 495 | 1 530 |
Mitat mm (pituus/ |
4 234/1 819 |
4 234/1 819 1 573/2 590 |
4 234/1 819 1 573/2 590 |