veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volvo XC40 on vekkulisti tyylikäs SUV

Volvo XC40 on vekkulisti tyylikäs SUV
15.12.2017

Volvo on tehnyt pienimmästä katumaasturistaan sen verran persoonallisen auton, että se tuntuu uudelta ja tuoreelta. XC40 on myös laadukkaan ja yksityiskohtia myöten ajatellun oloinen auto. 

R-Design varusteversiossa on musta katto vakiona. Kepeän vauhdikasta ilmettä XC40:een tuovat kuvan Volvon 20-tuumaiset mattamustilla tuplapuolilla varustetut vanteet Pirelli P Zero -renkailla.

Volvo laajentaa katumaasturimallistoaan entistä pienempiin kokoluokkiin. Kompaktit SUV:t ovat markkinoiden nopeimmin kasvava segmentti, mutta varsinaisten volyymimallien sijaan Volvon uusi XC40 pyrkii kilpailemaan kyseisen segmentin kalleimpien merkkien ja mallien kanssa. Maahantuoja tähtää ensi vuonna tuhannen XC40 Volvon myyntiin Suomessa.

Laadukkaan kokonaisuuden ja huoliteltujen yksityiskohtien ohella Volvo on valinnut kilpailukeinoiksi maasturimaiset keinot: pitkillä joustovaroilla varustetun alustarakenteen ja luokkansa suurimman 21 sentin maavaran.

Volvossa ei kuitenkaan ole lukittavaa nelivetoa eikä muitakaan kunnon maasturin ominaisuuksia, vaan voiman välittymisestä taka-akselille huolehtii sähköisesti ohjattu monilevykytkin. Ajotiloista Off-Road-moodi pyrkii säätelemään pyörien vetoa optimaaliseksi hitaaseen etenemiseen. XC40:n lähestymiskulma 21,7 astetta ja jättökulma 30,4 astetta ovat pari astetta paremmat kuin esimerkiksi Škoda Karoqissa. Volvon kahluusyvyyskin on 45 senttiä.

Momemtum-varusteisessa XC40:ssä katto on lähtökohtaisesti korinvärinen, mutta optiona siihen saa valkoisen katon. Kuvan D4-dieselmoottorinen versio on raskaammin muotoiltujen 19 tuuman vanteidensa vuoksi arkisemman näköinen kuin toisena koeajettavana ollut T5.

Jatkossa XC40:een saa isommista Volvon katumaastureista tutun neljän C-kirjaimen – Continously Controlled Chassis Concept – aktiivisen alustan, jossa iskunvaimentimien toiminta säätyy ajotilan valinnan mukaan, mutta ilmajousitusta ei tiettävästi ole tulossa valinnaisvarusteisiin. 

Hymyä detaljeilla

Isommista Volvoista poiketen uusi XC40 on rakennettu Ruotsissa kehitetylle uudelle CMA-pohjalevylle. Lyhenne tulee sanoista Compact Modular Architecture, jolle muutkin 40-sarjan Volvot tulevat jatkossa pohjautumaan samoin kuin Volvon kiinalaisomistajan Geelyn oma katumaasturi.

Pituudeltaan 442,5-senttinen Volvo on samaa kokoluokkaa kuin Audi Q3, BMW X1, Nissan Qashqai ja Škoda Karoq, mutta sen akseliväli on kymmenen senttiä pidempi kuin Q3:ssa.

Volvon sisustassa on käytetty laadukkaita materiaaleja kuten kuvan Cutting Edge –alumiinipaneelia R-design-version kojelaudassa ja ovissa. ”Jos Volvossa joku näyttää puulta, se on puuta, jos metallilta, se on metallia”, merkin edustajat kertovat heidän sisäisistä sanonnoistaan.

Käytännöllisyyden ohella uudesta XC40:stä on haluttu tehdä hauskan näköinen ja oloinen. ”We like little details that make you smile”, Volvon brand designin seniorijohtaja Owen Ready totesi, kun yhdessä tarkastelimme uuden mallin muotoja kansainvälisessä lehdistöesittelyssä. XC40:n tyylitellyssä asussa keulan muotokieli toistuu ovien alaosissa auton kyljissä ja sisäverhoilussa ovien yläosassa.

Volvolla on kaiketi onnistuttu, sillä XC40-mallia on kansainvälisessä autolehdistössä pidetty mukavasti omaperäisenä ja ilmeeltään jämäkämpänä kuin hillityn elegantit XC60 ja XC90. Yksi alan kärkijulkaisuja, amerikkalainen Car and Driver jopa otsikoi XC40:n koeajonsa ”It´s the Fun One”. 

Tilaa ohjaamossa

Volvolle sopivan ilmeen ohella XC40:n muotoilussa on tavoiteltu myös optimaalista käytännöllisyyttä ja hyvää tilankäyttöä niin matkustamossa kuin tavaratilassakin. Silti sisustaa on luonnehdittu funkyksi, vetävän näköiseksi.

Ohjaamo on hyvin volvomainen. Keskellä kojelautaa on uusille Volvoille tyypillinen isokokoinen pystynäyttö. Oviin saa haluttaessa vaikkapa oranssin verhoilun.

Volvo XC40:een noustaan sisään. Kuljettajankin oven yläpuolella on kauhukahva. Etuistuimilla tilaa on runsaasti – myös korkeussuunnassa – ja ainakin sähkösäätöisillä istuimilla ratin takaa löytää ergonomisesti varsin kelvollisen ajoasennon. R-Design-versioon kuuluvat urheiluistuimet tuntuvat tukevilta.

Uusien Volvojen tapaan XC40:ssäkin on iso 9-tuumainen keskinäyttö vakiovarusteena. Suomen oloissa tärkeät lämmönsäätimet ja istuinlämmittimet näkyvät selkeästi näytön alareunassa. Kojelaudan pinnoitteet ovat tyylikästä alumiinia tai aitoa puuta.

Koeajoautossa ollut kattoluukun etureunan tuulenohjain toimii hyvin. Takapenkillä voi istua reippaassakin vauhdissa panoraamakatto auki ilman, että tukka menee täysin sekaisin. 

Loppu sotkuisuudelle

Volvon edustajat ovat korostaneet, että uuden XC40:n suunnittelussa on haluttu tehdä loppu tavaroiden epäjärjestykselle auton sisätiloissa.

”Kun kysyimme ihmisiltä, kuinka ja missä he säilyttävät päivittäin mukanaan kuljettamiaan tavaroita, kävi selväksi, että useimmat nykypäivän autot eivät vastaa kuluttajien vaatimuksia. Puhelimet liukuvat ympäriinsä keskikonsolissa, noutoruokapussit ovat jatkuvassa vaarassa mennä nurin ja ihmiset vaikeroivat ohjauspyörän takana, kun he yrittävät saada luottokorttia ulos lompakosta. Me päätimme ratkaista nämä ja monet muut kohtaamamme ongelmat”, Volvon 40-sarjan brändijohtaja, Louiza Atcheba kertoo.

Jotta uuden XC40:n oviin saatiin lisää säilytystilaa, Volvon suunnittelijat siirsivät kaiuttimet pois ovista ja kehittivät maailman ensimmäisen ilmajäähdytteisen, kojetaulun taakse asennetun subwooferin. Näin oviin saatiin riittävästi säilytystilaa kannettavalle tietokoneelle, tabletille tai parille juomapullolle.

Uuden Volvon ovissa onkin isot säilytystaskut ja keskikonsolissa sekä syviä lokeroita että nimenomaisesti puhelimelle varattu paikka, jossa on USB-liitäntä ja langaton latausyhteys. Irrotettava lokero tekee roskien hävittämisestä helppoa. 

Nokkela tavaratila

Takapenkki on käyttökelpoinen aikuisillekin matkustajille. Keskikonsolin päädyssä on ilmanvaihdonsäätimet takapenkkiläisille ja pistoke. Koeajoautossa oli Winter Pro-pakettiin kuuluvat istuinlämmittimet takapenkin reunimmaisille paikoille.

Takapenkin istuin on syvyyssuunnassa pieni ja istuinkorkeus matalahko mutta keskimittainenkin mies pystyy istumaan takaistuimilla. Jalkatilaa on kohtalaisesti ja pääntilaa riittää hyvin panoraamakatolla varustetussa versiossakin. Selkänoja on kova mutta ei toivottoman tuntuinen.

Tavaratilan monikäyttöiseen hyödyntämiseen Volvolla on paneuduttu ja se näkyy. Lattian asentoa voi muokata, ja kun hattuhylly otetaan pois, sille on säilytyspaikka lattian alla.

Tavaratilan jakajassa on kaksi koukkua ostoskasseille ja neljä kuormansidontalenkkiä pitää kuormaa paikallaan. Tätä muunneltavuutta ei saa perusvarustuksessa vaan valitsemalla Versatility-paketin tai First Edition -varustetason. Tavaratilan lattian alla on lukittava säilytyslokero.

Kunnon katumaasturin tapaan XC40:een saa varapyörän ja hattuhylly mahtuu tavaratilan lattian alle silloinkin kun auto on varustettu varapyörällä. 

Jämäkästi maasturimainen

Ajossa Volvossa on koko ajan laatuauton tuntu. Ohjaus on jäykähkö mutta lajissaan luonteva. Alustan pitkät joustovarat ja korkea maavara tekevät XC40:stä maasturin tuntuisen.

Pitkittäissuunnassa pitkät joustoliikkeet imevät hyvin tienpinnan epätasaisuudet mutta sivuttaissuunnassa alusta on tiukka eikä päästä autoa tekemään yhtään ylimääräistä liikettä, joten kokonaisvaikutelma on jämäkkä.

Volvon 460-litraista tavaratilaa pystyy jakamaan, kun puolet lattiasta voi kääntää pystyyn. Lattian alla on vielä lisätilaa.

Kevyemmällä bensakoneella Volvo taittuu kovassa vauhdissa mutkiin paremmin kuin raskaammalla dieselillä, jolla XC40 on aliohjautuvampi – alusta tuntuu kevyemmän koneen mukaan optimoidulta, mutta normaalivauhdissa eroa ei huomaa.

Automaattivaihteiston lyhyen vaihteenvalitsimen toiminta tuntuu aluksi oudolta, eikä vaihde tunnu kytkeytyvän, mutta se johtuu siitä, että valitsin ei voi suoraan vetää valikon yhdestä päästä toiseen vaan sitä joutuu nykimään asento kerrallaan. Näin P-asennosta D-ajoasentoon siirryttäessä pitää tehdä kaksi lyhyttä nykäystä yhden pidemmän sijaan.

Aisinin 8-vaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa hyvin siivosti isompien Volvojen tapaan, mutta vielä nopeammin moottorin tehoja pääsee hyödyntämään ohjauspylvään siivekkeillä, jotka saa vain R-Design-versioon. 

Aluksi tuttuja koneita

Ensi alkuun XC40:n moottorit ovat samoja kaksilitraisia ahdettuja bensiini- ja dieselmoottoreita kuin isommissa malleissa. Tuonti alkaa D4- ja T5-koneilla, joilla myös lehdistöesittelyn autot oli varustettu, ja ensimmäisissä autoissa on hyvin kattava First Edition -varustelu.

Volvon 2013 esittelemän moottorisarjan dieselit ovat alun alkaen olleet käyttöominaisuuksiltaan mainioita voimanlähteitä, mutta nyt T5-bensiinimoottorikin tuntui toimivan XC40:ssä hienosti. Ainoastaan Eco-ajotilassa se muuttui hyytyneen oloiseksi.

Ruotsalaiset osaavat nostaa omaa häntäänsä. Konepellin reunassa pieni lippu muistuttaa, mistä maasta auton merkki on ja varmaankin myös siitä, kuinka ylpeitä ruotsalaiset ovat Skövdessä suunnitelluista moottoreistaan. Ruotsin sijaan uuden XC40:n valmistus kuitenkin tapahtuu Volvon tehtaalla Belgian Gentissä.

Mallisto täydentyy vuoden 2018 alkupuolella 150-hevosvoimaisella D3-dieselmoottorilla ja viikolla 18 uudella kolmisylinterisellä T3-bensiinimoottorilla, jonka myötä XC40:stä tulee hybridivetoinen. Samalla XC40 tulee tarjolle myös etuvetoisena. Myöhemmin on tulossa myös täyssähköinen versio. 

Ilman fyysistä avainta

XC40:n perusvarustetaso on Momentum. Sen yläpuolella on urheilullinen R-Design, joka jatkossa saa rinnalleen Inscription-tason.

Varsinkin turvavarustelu on XC40:ssä Volvon tapaan runsasta, mutta autossa on tai siihen saa paljon muitakin varusteita. Esimerkiksi hansikaslokerossa oleva punainen avain mahdollistaa auton käyttämisen ilman fyysistä avainta, sillä auton haltija voi On Call -applikaation kautta aktivoida ”kuolleen avaimen” toiselle käyttäjälle.

Turvavarusteista City Safety -järjestelmä, joka havainnoi muita ajoneuvoja, jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja isoja eläimiä on vakiovaruste XC40:ssä samoin kuin tien penkan havainnointi ohjausavulla, kuljettajan vireystilan tarkkailu, liikennemerkki-informaatio, nopeusrajoitin ja kaistallapitoavustin.

Valinnaisvarusteista IntelliSafe Surround -järjestelmässä on kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja takaa lähestyvän auton varoitustoiminnon lisäksi peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka on nyt ensi kertaa Volvossa varustettu jarrutusavulla eli auto jarruttaa itse vaaran havaitessaan. IntelliSafe Assist-paketissa puolestaan on mukautuva vakionopeussäädin jonoavustimella ja puoliautonominen ohjausaputoiminto Pilot Assist II.

Vastinetta rahalle: Uuden XC40:n hinnat lähtevät muutamaa kymppiä vaille 40 000 eurosta: alkuvaiheessa halvimmista versioista T3 Momentum maksaa manuaalivaihteistolla 39 975,88 euroa ja D3 Momentum 39 963,09 euroa. Volvon premium-luokan hinnoittelu voi tuntua kalliilta, mutta kun ottaa huomioon, että näissä Volvoissa on neliveto ja kaksilitrainen 150-hevosvoimainen bensiini- tai dieselmoottori, ei hintaeroa vastaavalla tekniikalla varustettuihin tavallisiin kompakteihin katumaastureihin kuten Škoda Karoqiin ole kuin kolmisentuhatta euroa. Audi Q3:n tapaisiin kilpailijoihin verrattuna XC40:n hinnat ovat samalla tasolla mutta maahantuoja muistuttaa, että tarjolla olevilla varustepaketeilla, joita on seitsemän erilaista, auton varustelu tulee halvemmaksi kuin muilla premium-merkeillä. Ensimmäisenä tuotavat First Edition -varustellut versiot tehokkailla koneilla maksavat jo 52 426 ja 60 716 euroa. Volvon edustajat uskovat, että Suomessa myydyimmäksi versioksi nousee 42 731,46 euron lähtöhintainen D3 AWD automaatti eli nelivetoinen XC40 edullisimmalla dieselkoneella.

PLUSSAT

- Mainio ajettavuus 
- Onnistuneet sisätilat 
- Hyvä varustevalikoima

MIINUKSET

- Monet varusteet lisähintaan 
- Osa toiminnoista vaikea löytää 
- Kauhukahvat puuttuvat takaa 

TEKNIIKKAA

Volvo XC 40 D4 AWD Momentum First Edition aut. T5 AWD Momentum First Edition aut.
Sylinteritilavuus cm3 1 969 1 969
Suurin teho kW/hv/r/min   140/190/4 000 182/247/5 500
Vääntömomentti Nm/r/min  400/1 750-2 500 350/1 800-4 800
EU-kulutus l/100 km, kaup./maantie/yhdist. 5,7/4,6-4,7/5,0-5,1 9,1/6,0/7,1-7,2
CO2-päästö g/km 131–135  164–168
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 7,9 6,5
Huippunopeus km/t 210 230
Kokonaishinta euroa,  52 426,02 60 176,23
Omamassa kg (sis. 75 kg kuljettajan) 1 733 1 684

Mitat mm (pituus/ 
leveys ilman peilejä/ korkeus /akseliväli)

4 425/1 863
1 652/2 702
4 425/1 863
1 652/2 702

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti