veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volvo XC60 rullaa tyylikkäästi

Volvo XC60 rullaa tyylikkäästi
11.12.2017

Uusi Volvo XC60 on sulavammin muotoiltu kuin jyhkeämpi XC90. Ajossa XC60 tuntuu kohtuullisen kokoiselta, ainoastaan leveyssuunnassa se on massiivinen auto. Onneksi Volvon ratin takaa näkee hyvin ulos. 

T8-version peräti 47 prosentin osuus Volvon uuden XC60-mallin myynnistä kertoo, että suomalaiset osaavat arvostaa hybridivoimanlähteen etuja ja sen hyvää vastinetta rahalle, mutta XC60:n halvimmat D4- ja D5-versiotkin ovat hienoja autoja.

Volvolla ja BMW:llä on ollut tapana tuoda uuden sukupolven isoin malli ensin markkinoille ja sitten edetä siitä malliston pienempiin kokoluokkiin. Volvo teki näin jo 760 GLE -mallin kanssa vuonna 1982, ja 740 seurasi sitä vasta myöhemmin.

Samoin vuosituhannen vaihteessa edellinen kattava uudistus lähti S80-mallista, jota sitten seurasivat uuden polven V60- ja V70-mallit ja vielä pienemmät Volvot myöhemmin perässä.

Ruotsalaisvalmistaja on toiminut samalla tavoin myös uuden XC-katumaasturisukupolvensa kanssa. Iso XC90 tuli ensin, sitten meilläkin todella suosittu XC60 ja pienin XC40 seuraa pian perässä.

Vaikka Volvo XC60 on sukunäköinen vuonna 2015 esitellyn uuden polven XC90:n kanssa, XC60:llä on selvästi oma ilmeensä. XC60:n maavara on 21,6 senttiä, mutta ilmajousitetussa Volvossa Off Road -ajotila nostaa autoa neljä senttiä ja edesauttaa liikkumista huonoissa paikoissa.

Kaikissa isoissa uuden sukupolven Volvoissa, niin katumaastureissa kuin S90/V90-sarjan sedan- ja farmariautoissakin, on samantapainen keulailme ja sama skaalautuvan arkkitehtuurin SPA-pohjalevy, minkä lisäksi monet tekniset ratkaisut voimanlähteet mukaan lukien ovat samoja.

Vain uudelle CMA-rakenteelle tehtävä XC40 poikkeaa joukosta teknisesti, mutta sekin käyttää ainakin aluksi samoja moottoreita.

Volvo XC60 on Nokian Renkaiden esittelemän taulukon mukaan Pohjolan myydyin katumaasturi, ja se on ollut Volvon myydyin malli vuodesta 2009 lähtien. Suomessakin edellisen mallin kanta ehti kasvaa vuodesta 2008 kuluvan vuoden heinäkuun loppuun peräti 11 649 autoon.

Kuvan punainen Volvo XC60 on hybridivoimanlähteellä varustettu yhteisteholtaan 407-hevosvoimainen T8-versio, joka kulkee Power-ajotila valittuna kuin urheiluauto mutta käyttäytyy silti kaikissa ajotilanteissa nöyrän jouheasti. Pelkällä sähköllä pääsee enintään 45 kilometriä.

Meillä perinteisesti suositun V70-mallin lopettamisen jälkeen XC60:n merkitys kasvanee edelleen, sillä V90 tuskin täyttää kokonaan V70:n jättämää aukkoa Volvon mallistossa. Sitä paitsi katumaastureiden merkitys kasvaa ylipäätään, nyt niiden osuus on jo neljännes uusien henkilöautojen myynnistä Suomessa.

Mahtavasti tilaa

Uusi XC60 näyttää selvästi kepeämmältä kuin isompi XC90-malli. XC60 on 26,2 senttiä sitä lyhyempi ja 11,8 senttiä matalampi mutta vain 2,1 senttiä kapeampi. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään mitoista, vaan XC60 on sulavammin muotoiltu kuin Amerikan markkinoita varten jyhkeäksi piirretty XC90.

Ajossakin XC60 tuntuu kohtuullisen kokoiselta, ainoastaan leveyssuunnassa se on massiivinen auto. Onneksi Volvon ratin takaa näkee hyvin ulos ja sivupeilien siirto alemmaksi ikkunakehykseen vähentää katvealueita.

XC60 on ehtinyt saada kehuja yhdeltä jos toiselta koeajajalta, ja se tuntuukin käytännöllisimmältä uuden sukupolven Volvoista. Sisällä tilaa on ruhtinaallisesti, ja erityisen ilahduttavaa on matkustamon korkeus, joka ei rajoita sopivan ajoasennon löytämistä.

Lisäksi Volvon sähkösäätöisissä istuimissa on riittävän laajat säädöt. Kuljettajan istuimessa on myös etureunan korkeussäätö, jolla saa muutettua istuinosan kallistuskulmaa.

Tuntuu suorastaan siltä, että vanhan ajan 1970–80-lukujen Volvojen hyvien istuinten ja ergonomian perinne on kunniassa. Yksi matkustaja kiinnitti erityistä huomiota etuistuinten hyvään yläselän tukeen.

XC60:n kojelaudassa on uusille Volvoille tyypillinen iso 9-tuumainen pysty monitoiminäyttö, josta löytyy sivuttaissuunnassa pyyhkäisten kolme eri perusnäkymää, ja yksi niistä liikkuu myös pystysuunnassa.

Ilman lämpötilan ja istuinlämmittimien säätimet ovat koko ajan esillä. Pohjolan oloissa hyvä piirre on se, että XC60:n kosketusnäyttö toimii myös hansikkaat kädessä.

Luonteikkaiden automerkkien tapaan ajotilan vaihtokytkinkin on keskikonsolissa eikä monitoiminäytössä, joka olisi sille aivan väärä paikka.

Takakeno takapenkki

Takapenkillä joutuu istumaan aika takakenossa asennossa. Kuvassa kuljettajan istuin on säädetty 180 senttiselle kuskille ja jalkatilaa riittää.

XC60 on akseliväliltään 11,9 senttiä lyhyempi kuin XC90, mutta uuden mallin takapenkillä on hyvin tilaa. Takaistuinten etureunasta mitattuna istuinkorkeuskin on kohtuullisen hyvä, mutta riittävän pääntilan takaamiseksi koripalloilijoiden pituisille matkustajille istuinosa on liian voimakkaasti taaksepäin kallistettu.

Selkänojakin on onneksi sen verran taakse kallellaan, että istuinkulma on järkevä, mutta takakeno asento ei miellytä kaikkia matkustajia. Jalkatilaa riittää 180-senttisen kuljettajan takana hyvin, ja pitemmänkin kuskin takana tulee toimeen.

Takana matkustavilla on takapenkin jalkatilaan työntyvässä keskikonsolissa omat lämmönsäätimet.

XC60:n takaovet saisivat aueta enemmän. Nyt aukeamiskulma on sen verran pieni, että huonojalkaisten tai selkävaivaisten matkustajien ei ole helppo nousta kohtalaisen korkealla olevaan autoon eikä poistua voimakkaasti taakse viettävältä takapenkiltä.

Tavaratilaa on 505 litraa. Tila on matalahko, ja lattian alla on vain hyvin matalan kaukalon verran lisätilaa.

Jouhea ohjaus

Koeajoautossa oli lisävarusteita verollisena peräti 23 314,18 euron arvosta. Ajamisen kannalta niistä suurin vaikutus lienee 2 616,62 euroa maksavalla ilmajousituksella ja neljän C-kirjaimen (Continously Controlled Chassis Concept) aktiivisella alustalla, jossa iskunvaimentimien toiminta säätyy ajotilan valinnan mukaan.

XC60:n ratin taakse on helppo kotiutua. Ohjaamossa on hyvin tilaa ja hallintalaitteet toimivat mukavasti ja täsmällisesti. Kojelauta on massiivinen, mikä sopii Volvon tavoittelemaan turvallisuuden tunteeseen. Kuvan koeajoautossa on R-Design-verhoilu ja sportti-istuimet.

Ilmajousituksella varustettu uusi XC60 on ajettavuudeltaan ennen kaikkea mukava. Alustassa on riittävän pitkät joustovarat niin, että Volvo ottaa useimmat töyssyt pehmeästi. Karkeilla pinnoilla matkustamossa tuntuu pientä nypytystä, vaikka koeajoautossa oli kesärenkaita pehmeämmät nastattomat 235/55 R 19 -koon Michelin Latitude X-Ice -talvirenkaat.

Ohjaus on varsin luonteva. Taajama-ajossa XC60 on kevyt pyöriteltävä. Sen kääntöympyrä on 11,4 metriä, ja isohkoksi autoksi Volvoa on sen vaivattomalla ohjauksella helppo manööverata.

Vasta oikein tarkasti autoa maantievauhdissa ohjattaessa hivenen jousimainen ote heikentää tuntoa. Sen huomaa esimerkiksi tietöiden kaventaman ajoradan kaarteissa, jolloin Volvon ohjautuvuus ei ole aivan Alfa Romeo Stelvion tai Audi Q5:n tasoa.

XC60 tuntuu varsinkin Eco- ja Comfort-ajotiloissa ensi alkuun maasturimaisen pehmeäliikkeiseltä, mutta ajossa huomaa, että se kulussa ei ole perinteisesti maastureille tyypillistä sivuttaishuojuntaa, vaan alusta pitää auton hyvin ryhdissä ja Volvo on suuntavakaa.

XC60 myös mukautuu hyvin reippaaseenkin ajoon, sen alusta tuntuu toimivan sopivan progressiivisesti niin, että mukavan pehmeästä perusilmeestä huolimatta Volvo on hyvin hallittavissa nopeissakin suunnanmuutoksissa. Kuljettajalla on myös hyvä takapuolituntuma auton liikkeisiin.

Vaimea melutaso

D5-dieselmoottorissa on tehoa riittävästi ja suoritusarvot ovat raaseriluokkaa. Sähkömoottoria dieselin seurana ei vielä ole, mutta bensiinimoottorin kumppaniksi sellaisen saa. Viime heinäkuussa Volvo julisti lisäävänsä sähkömoottorin jokaisen polttomoottorin yhteyteen vuodesta 2019 alkaen.

Vaikka XC60:n suorituskyky on D5-moottorilla erinomainen ja voimalinja käyttäytyy ajossa todella hienosti, niin varsinkin nopeasti liikkeelle lähdettäessä kaksilitraisen nelisylinterisen dieselin ääni luo tunteen siitä kuin pienehkö moottori joutuisi ponnistelemaan kovasti.

 Tavaratilan takakulmassa on painike, josta ilmajousitetun XC60:n perää voi laskea kuormaamisen helpottamiseksi. Lepsu peite on Volvon harvoja halvan tuntuisia yksityiskohtia.

Kysymys on kuitenkin mielikuvasta, tehosta ei ole puutetta. Ripeää käytöstä vielä lisää S90/V90-malleissa esitelty D5-moottorin Power-Pulse-järjestelmä: se vähentää 50 millisekunnin mittaisella paineilman puhalluksella turboviivettä niin, että moottorin pienempi ahdin reagoi kaasupolkimen polkaisuun välittömästi.

Aisinin tekemä 8-vaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa todella hienosti ja palvelee nopeasti silloin kun tarvetta on. Koeajossa oli lisäksi verollisena 196,25 euroa maksavat hyvin toimivat mutta pienehköt siivekkeet ohjauspylväässä käsin vaihtamista varten.

Uuden XC60:n melutaso on ilahduttavan vaimea. Volvon ratissa voi antaa korvien levätä tai kuunnella musiikkia, jota koeajoauton kalleimmalla lisävarusteella, Bowers & Wilkinsin Sensus Connect Audio -järjestelmällä, on ilo kuunnella. Subwooferin sisältämän audiopaketin verollinen hinta XC60:n D5-versioon on 3270,79 euroa.

Turvavarusteita 26 sivua

Uusi XC60 on täynnä turvavarusteita, maahantuojan lähettämässä esitteessä niitä esitellään 26 sivun voimin.

Esimerkiksi vakiovarusteisen City Safety -törmäysvaroittimen päivitetty versio sisältää nyt ohjausavun, joka aktivoituu 50–100 km/h nopeuksissa, jos automaattijarrutus ei yksin pysty välttämään uhkaavaa onnettomuutta.

Tällaisissa tilanteissa auto auttaa kuljettajaa väistämään edessä olevan esteen ja välttämään yhteentörmäyksiä toisten ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja suurten eläinten kanssa.

Valinnaisvarusteinen kuollutta kulmaa tarkkaileva järjestelmä sisältää nyt ohjausaputoiminnon, joka auttaa välttämään onnettomuuksia kuolleessa kulmassa olevien ajoneuvojen kanssa ohjaamalla auton takaisin omalle kaistalle pois vaaran vyöhykkeeltä.

Kolmas uusi turvavaruste on järjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa, kun auto on tahattomasti ajautumassa vastaantulevien kaistalle. Väistötoiminto antaa automaattista ohjausapua opastamalla auton takaisin omalle kaistalle pois vastaantulevan liikenteen tieltä. Järjestelmä toimii 60–140 km/h nopeuksissa.

Perinteisistä turvavarusteista kaistavahti toimi koeajetussa XC60:ssä miellyttävän pehmeästi, mutta ajamista ei voi sen varaan jättää, sillä se antaa auton seilata kaistan laidasta laitaan.

Koeajoautossa oli myös muun muassa visuaalinen 360 asteen kuvan näyttävä pysäköintiapu, jonka ympäristöstä monitoiminäyttöön luoma kuva on todella tarkka ja havainnollinen. Paketin verollinen hinta kameroineen on 981,24 euroa.

Muita koeajoauton hintaa eniten nostaneita varusteita olivat sähkötoiminen kattoluukku, 1 962,47 euroa, HUD-heijastusnäyttö tuulilasiin, 1 569,98 euroa, Connect-varustepaketti, 915,82 euroa, Technic-varustepaketti, 2 551,22 euroa ja Lounge R-Design varustepaketti, 2 943,71 euroa.

VASTINETTA RAHALLE

Isot Volvot on Suomessa myyty viime vuosina pääasiassa dieselkoneella. Volvo XC60 maksaa halvimmalla Momentum-varustuksella ja D4-moottorilla manuaalivaihteisena 55 337 euroa ja automaattina 58 400 euroa.

Paljon pitkää matkaa ajava ostaja voi edelleen päätyä D4- tai D5-dieselversioon, mutta jos ajokilometrejä kertyy vuodessa vain 10 000–20 000 ja omistajalla on latauspaikka autolleen, 69 926 euron lähtöhintainen T8-versio on yksi markkinoiden parhaita autoja. Sen ostaja saa erittäin käyttökelpoisen katumaasturin ohella urheiluauton suorituskyvyn ja vielä mukautuvamman ja hauskemman ajettavuuden kuin dieselversioissa.

Lisävarusteita valitsemalla dieseleiden hinta nousee helposti T8:n tasolle, ja on hyvä muistaa, että ilmajousituksen ja säätyvän iskunvaimennuksen 2 600 euron hintainen paketti on T8:ssa vakiovarusteena. Nelivetoisina XC60:n eri versioiden hinnat ovat kilpailukykyisiä myös kilpailijoihin verrattuna, ja Volvo tarjoaa todella hyvän vastineen rahalle.

VERROKIT

PLUSSAT

+ Jouhean tehokas voimalinja
+ Justavasti toimiva alusta
+ Tilava ja mukava matkustamo

MIINUKSET

- Pientä pintatärinää
- Takakeno takapenkki
- Niukasti aukeavat takaovet

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volvo XC60 D5 AWD Business R-Design aut.
Sylinteritilavuus cm3 1 969
Suurin teho kW/hv/r/min   173/235/4 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  480/1 750-2 250
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd.
l/100 km
6,1/5,2/5,5
CO2-päästö g/km  144
Kiihtyvyys 0-100
km/h s.
7,2
Huippunopeus km/h    220
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/
korkeus/akseliväli) mm
4 688/1 902/
1658/2865
Omamassa kg  1879
Kokonaishinta euroa alkaen/ koeajoauton varustein 68 343,18/
91 657,37

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti