Yhteiskäyttöauto on huoleton ja vähäisellä käytöllä halpakin. Myös luonto kiittää yhteiskäyttöautoilijaa. Hinnoittelumallit vaihtelevat melkoisesti.
Miltä kuulostaisi auto, joka muuttuu tarpeen mukaan pikku kauppakassista pakettiautoksi? Jota ei tarvitse käyttää huollossa tai katsastuksessa? Johon ei tarvitse vaihtaa kesä- tai talvirenkaita?
Yhteiskäyttöauto on tällainen. Sen kun nappaat kulloiseenkin tarpeeseen sopivan vapaan auton. Varaus ja maksu hoituvat kätevästi kännykällä. Ei siis ihme, että yhteiskäyttöautojen suosio on kasvussa. Olkoonkin, että yhteiskäyttöautoillakin on toki rajoitteensa.
Yhteiskäyttöautojen suosio kasvaa
Traficomin tilastojen mukaan Suomessa toimi vuonna 2022 jo yksitoista eri yhteiskäyttöautojen tarjoajaa. Vuokralleantajien määrän lisäksi sekä autojen vuokrausmäärät että asiakaskunta olivat selvässä kasvussa.
Käyttö on sinällään yksinkertaista. Kun tarve iskee, valitset ja maksat verkossa mieleisesi auton mieleiseltäsi tarjoajalta. Suunnistat autolle ja avaat sen kännykällä. Suhaat reissusi ja jätät lopuksi auton seuraavalle käyttäjälle.
Käyttöehdot määräävät, jätätkö auton sähköpotkulautojen tapaan palveluntarjoajan määrittämälle alueelle vai tiettyyn noutopaikkaan.
Hyvää ympäristölle
Myös luonto kiittää yhteiskäyttäjää. Yksityisautot seisovat käyttämättöminä tyypillisesti jopa yli 90 prosenttia elinkaarestaan. Yhteiskäyttöautojen käyttöaste on tätä korkeampi. Niinpä autoon uponneet luonnonvarat tulevat tehokkaasti hyödynnetyksi yhteiskäytössä.
Yhteiskäyttöautojen yleistyessä pysäköintipaikkojen tarve vähenee, kun yksi kaara palvelee useampaa käyttäjää.
”Kaupunkitilaa vapautuu muihin tarkoituksiin, vaikkapa sitten virkistyskäyttöön”, liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Janne Huhtamäki sanoo.
Yhteiskäyttö eroaa perinteisestä autonvuokrauksesta myös siinä, että auton voi ottaa käyttöön vaikka keskellä yötä. Homma hoituu kännykällä netissä, ilman ihmisen kanssa asiointia tai toimipaikkaan raahautumista. Niinpä yhteiskäyttöautot kilpailevat myös taksien ja joukkoliikenteen kanssa.
Yksi yhteiskäyttöautoilun yleistymiseen myötävaikuttanut tekijä on autojen avaimeton avaaminen. Auton saa puhelimella käyttöönsä ilman, että fyysiset avaimet täytyisi jostain noutaa tai jonkun ne vuokraajalle kiikuttaa.
Rekisteröidy etukäteen
Yhteiskäyttöautopalveluihin rekisteröityminen tosin voi viedä tovin jos toisenkin. Tämä kannattaa huomata, ennen kuin akuutti auton tarve iskee.
Esimerkiksi Aimo Share -palveluun rekisteröityminen vei puolisentoista työpäivää, ennen kuin palvelua pääsi käyttämään. Omago-sovellus murskutteli hyväksymistä puoli päivää.
Palveluihin rekisteröityminen vaatii tyypillisesti vahvaa tunnistautumista, maksukorttitietoja ja voimassa olevaa ajokorttia.
Esimerkiksi Green Mobility haluaa kuvan ajokortista sekä selfien. Myös 24Rent haluaa kuvan ajokortista. Aimo Sharelle ja Omagolle riitti ilmoitus siitä, että voimassa oleva ajolupa löytyy. Tiedon voimassa olevasta ajo-oikeustiedosta ja ajokorttiluokasta saa Traficomilta nimen ja syntymäajan perusteella.
Ennakoi ruuhka-ajat
Yhteiskäyttöauto ei toki ole täydellinen ratkaisu liikkumisen tarpeisiin. Se on enemmän tai vähemmän tiiviisti asuttujen seutukuntien herkku. Haja-asutusalueilla palvelun tarjoamisesta ei hevillä saa korkean käyttöasteen kannattavaa bisnestä.
Jos auton tarve iskee yhtäkkiä sesonkiaikaan, lähin vapaa auto voi olla kaupungissakin kaukana. Hintakin voi olla kalliimpi kuin etukäteen varattaessa. Tai sitten ei – esimerkiksi City Car Club perii kauemmas kuin kahden tunnin päähän sijoittuvista etukäteisvarauksista lisämaksun.
24Rentiä ja 24Gota pyörittävän 24 Rental Networkin viestintäpäällikkö Ari Pietilän mukaan pakettiautojen kysyntä on suurinta kuunvaihteissa, kun ihmiset tekevät muuttoja. Henkilöautoilla sesonkia ovat hänen mukaansa viikonloput ja loma-ajat.
”Seuraamme käyttöastetta jatkuvasti niin, että kaluston saatavuus vastaa kysyntää”, Pietilä sanoo. Yhtiö pyrkii tasaamaan kysyntähuippuja dynaamisella hinnoittelulla, jossa vuokrat ovat arkisin piirun halvempia.
Yhteiskäyttöauton plussia ja miinuksia
Lähin vapaa yhteiskäyttöauto on todennäköisesti ainakin vähän kauempana kuin mitä oma auto olisi. Tämä voi hillitä intoa spontaaniin liikkumiseen. Tosin myös taloyhtiökohtaiset yhteiskäyttöautot yleistyvät.
Yhteiskäyttöauto on erityisen hyvä vaihtoehto silloin, kun ajoa ei kerry kovin paljoa ja auton tarve on ennakoitavissa.
Enemmän ja säännöllisesti ajavalle on kuukausimaksullisia hinnoittelumalleja, joissa varsinainen käyttö on halvempaa kuin kuukausimaksuttomissa vaihtoehdoissa.
Leasing tai oma auto tulevat tietysti yhteiskäyttöautoa halvemmiksi, kun käyttöä on tarpeeksi paljon.
Hinnoittelun viidakko
Palveluiden hinnoitteluperusteet vaihtelevat. Se tekee vertailusta vaikeata.
Osa tarjoajista perii käyttöperusteisen maksun lisäksi kuukausimaksua. Toiset laskuttavat ainoastaan käytetyn ajan mukaan. Omago taas veloittaa sekä käytetyn ajan että ajettujen kilometrien perusteella ja tarjolla on vaihtoehtoja joko ilman kuukausimaksua tai maksun kera.
Myös käytännöt ajokilometrien suhteen vaihtelevat. Kaupan päälle voi tulla tietty määrä kilometrejä, vapaat kilometrit – tai sitten joka kilometri laskutetaan.
Kaiken kukkuraksi kaikkien palvelujen tarkka hinta ei ole etukäteen tiedossa. Esimerkiksi Omagon hinnasto kertoo tuntihinnalle vain tietyn vaihteluvälin. Tarkan hinnan näkee vasta kännykkäsovelluksesta varausta tehdessä.
Omaan tarpeeseen edullisimman ratkaisun valitseminen vaatii melkoista viitseliäisyyttä: pitää kerätä eri toimijoiden hinnoitteluperusteita ja laskea sitten kustannukset oman liikkumistarpeen mukaan. Laskelmia vaikeuttaa myös se, että aikaperusteinen hinnoittelu voi muuttua sen mukaan, onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä.
Mitä hinta kattaa?
Yhteiskäyttöautojen vakuutusehdot – esimerkiksi omavastuu – vaihtelevat palvelu- ja pakettikohtaisesti. Vuokrauksen perushintaan kuuluvan vakuutuksen omavastuu on tyypillisesti noin 1000–1 800 euron välillä.
Omavastuun määrää voi yleensä pienentää tai jopa pudottaa nollaan lisämaksusta. Tosin sopimustekstin pikku präntti saattaa maininta, että autonsa rusikoinut kuski voi joutua omavastuun lisäksi vastaamaan myös palvelun menettämistä tuloista siltä ajalta, kun auto on korjattavana.
Tiettyjen vahinkojen, kuten tuulilasin säröytymisen tai renkaan puhkeamisen omavastuun voi pudottaa lisämaksusta kokonaan pois esimerkiksi 24Rentissä.
Palvelu voi myös periä vakuusmaksun, joka maksetaan takaisin asiakkaalle, jos auto on onnistuneesti palautettu reissusta. Esimerkiksi Tesloja vuokraava Beast-palvelu perii jokaisesta vuokrauksesta vähintään sadan euron panttimaksun. 24Rent taas ilmoittaa yli 95 prosentin varauksistaan onnistuvan ilman vakuusmaksua.
Sopimustekstistä kannattaa myös tarkistaa, millaisia ja miten suuria lisämaksuja on odotettavissa silloin, kun vuokraus ei suju suunnitellusti. Jos auto jää sotkuiseksi, siivous maksaa. Entä voiko varauksen perua etukäteen, ja millä ehdoilla? Mitä maksaa, jos auton palauttaa myöhässä?
Jos liikkeelle lähtiessä ei tiedä reissun kestoa, kannattaa suosia vaihtoehtoa, jossa varausta voi jatkaa tarvittaessa varauksen aikana, tai varauksen kestoa ei tarvitse etukäteen määritellä.
Käytännöt vaihtelevat myös sen suhteen, pitääkö auto tankata ennen palauttamista.
Kannattaa selvittää myös, millaisia pysäköintimahdollisuuksia on. Tarjoajalla voi olla sopimuksia kaupungin asukaspysäköintipaikkojen käytöstä niin, että myös pysäköintimaksut kuuluvat auton hintaan. Tarjolla voi olla myös pelkästään kyseisen palvelun autoille osoitettuja parkkipaikkoja.
MITÄ MAKSAA? | Vertailimme seitsemän yhteiskäyttöautopalvelun hintoja verkkosivuilla ja sovelluksissa ilmoitettujen hintojen mukaan. Valitsimme mahdollisimman pienen eli edullisen auton kolmelle erilaiselle autoilijalle, jos valinnanvaraa oli. Kirjaudu ja lue koko artikkeli Taloustaidon näköislehdestä 11/2023.
Kari Ahokas