Auton käyttövoiman valinta ahdistaa ja jälleenmyyntiarvo arveluttaa. Jos nämä tai jotkin muut asiat hankaloittavat auton ostopäätöstä, vaihtoehto voi olla leasing.
Aito leasing tarkoittaa auton vuokraamista määräajaksi kuukausimaksulla. Sopimuskauden päättyessä auto palautetaan takaisin leasingyhtiölle.
Kyse on siis vuokraamisesta, mutta pidemmäksi ajaksi kuin tavallisessa autovuokrauksessa. Yleisimmät sopimuspituudet ovat kaksi, kolme tai neljä vuotta.
Rahoitusleasingissa asiakas maksaa kuukausihintaa (leasinghintaa) mutta autolle on sovittu kiinteä jäännösarvo. Jos sopimuskauden päättyessä auton arvo on pienempi kuin sovittu jäännösarvo, asiakas joutuu maksamaan erotuksen. Asiakas siis kantaa riskiä auton jäännösarvosta toisin kuten aidossa leasingissa.
Käsitteiden kanssa tulee siis olla tarkkana. Myös siksi, että yksityisleasing-nimitystä käytetään melko yleisesti erilaisista kuukausimaksullisista sopimuksista, myös osamaksusopimuksista. Tässä jutussa käsitellään aitoa yksityisleasingia.
Vuosittain muutama tuhat leasingsopimusta
Suomessa autojen ”liisaus” on ollut tuttua yritysautoissa. Yksityisten kuluttajien puolella leasing on melko uusi ja monelle aika tuntematon vaihtoehto. Muualla läntisessä Euroopassa yksityisleasing on huomattavasti suositumpaa.
Suomessa leasingin osuus yksityiskäyttöön rekisteröidyistä autoista on noin viisi prosenttia. Kaikista henkilöautojen rekisteröinneistä yksityisleasingin osuus oli Suomessa viime vuonna 2,7 prosenttia.
Yksityisleasingin lähes syntyvuotena Suomessa voidaan pitää vuotta 2019. Sen jälkeen sopimuksia on tehty 2 000‒3 000 kappaletta vuosittain. Ennen tätä vuosittaiset määrät olivat lähes olemattomia, vain muutama sata sopimusta vuodessa.
Määrä on ollut tasaisessa kasvussa lukuun ottamatta viime vuotta, jolloin uusien autojen rekisteröintien kokonaismäärä romahti.
Viime vuoden notkahdus ei siis johdu leasingin suosion romahtamisesta, vaan uusien autojen saatavuusongelmista ja yleisestä automarkkinatilanteesta. Kaikkien henkilöautojen rekisteröintien määrä putosi viime vuonna 17 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Mihin tilanteeseen ja mitä yksityisleasing maksaa?
Kuluttajalle paras mahdollinen tilanne on silloin, jos ei voi olla varma, tarvitseeko autoa enää 3‒4 vuoden päästä. Silloin sopimuksen päättyessä ei ole huolta auton myymisestä ja sen arvosta.
Leasing sopii mainiosti myös tilanteeseen, jossa kuluttaja haluaa kokeilla, sopiiko sähköauto omiin tarpeisiin. Siinä tapauksessa lyhyt, 1‒2 vuoden sopimus voi olla sopivin.
Keskikokoisten leasing-autojen kuukausihinta on tyypillisesti 300‒700 euroa. Hintaan vaikuttavat auton lisäksi sopimuksen pituus sekä sopimuksessa määritellyt varusteet, lisäpalvelut ja maksimikilometrit. Nykyään lähes kaikki uusia autoja myyvät liikkeet tarjoavat myös yksityisleasingsopimuksia. Valittavana on myös vähän käytettyjä autoja, jolloin hinta on uusia edullisempi.
Internetistä löytyy runsaasti erilaisia ostamisen ja leasingin välisiä hintavertailuja. Usein leasing näyttäytyy ostamista hieman kalliimpana vaihtoehtona. Toisaalta se on luonnollista, koska riskin poistaminen ja kulujen ennakoitavuus ei voi olla ilmaista.
Yksityisleasing
PLUSSAT
+Ei tarvita pääomaa
+Helppous ja riskittömyys, kulut täysin ennakoitavissa
+Ei huolta auton arvon alenemisesta
MIINUKSET
-Yleensä kalliimpaa kuin auton hankkiminen
-Sitoutuminen 3‒4 vuodeksi
-Vuosittaiset ajokilometrit arvioitava etukäteen ja ne voivat rajoittaa auton käyttöä
Liisaajilla omat suosikkimerkkinsä
Kymmenestä Suomessa eniten rekisteröidystä automerkistä kahdeksan esiintyy myös yksityisleasingin top 10 -listalla, mutta hyvin eri järjestyksessä. Parhaiten leasingin puolella viime vuonna menestyi kappaleissa mitattuna BMW, toisena Volkswagen ja kolmantena Volvo.
Leasingin top 10 -listalla esiintyvät Mini ja Polestar löytyvät kaikkien rekisteröityjen autojen listalta alemmilta sijoilta: Polestar on sijalla 18 ja Mini vasta sijalla 30.
Mihin BMW:n hyvä suosio leasingissa perustuu, BMW:n rahoituspalveluista vastaava johtaja Jussi Sutinen?
”Lanseerasimme 2021 lokakuussa BMW-yksityisleasingin, ja silloinen kampanja oli menestys. Taustalla on toki muitakin tekijöitä, koska yksi kampanja ei takaa liiketoiminnan jatkuvuutta.
Olimme ajoissa markkinoilla, ja yhtenä valttikorttina on BMW:n hyvä jälleenmyyntiarvo, joka vaikuttaa suoraan leasingin kuukausihintaan. Kuukausimaksu ei siis korreloi suoraan auton myyntihinnan kanssa.”
Miksi yksityisleasingin kokonaismarkkina on Suomessa aika vaatimaton?
”Suomessa yksityisleasing on vielä uutta ja se tunnetaan huonosti. Luulen, että kyse on pitkälti siitä.”
Kasvua on siis odotettavissa?
”Uskon, että leasingin suosio nousee lähitulevaisuudessa myös yksityispuolella. Ihmiset arvostavat kulujen tarkkaa ennustettavuutta ja haluavat välttyä yllätyksiltä.”
Millaiset asiakkaat valitsevat leasingin?
”Asiakaskunta on keskimäärin nuorempaa kuin auton ostajissa. Nuorempi autoilijapolvi ei välttämättä koe auton omistamista tavoiteltavana. Omistaminen voidaan nähdä taakkana, joka sitoo pääomaa ja jossa on riskejä.”
Mikä on yleisin leasingsopimusaika?
”Ylivoimaisesti yleisin on kolmen vuoden sopimus, niitä on noin 90 prosenttia kaikista meillä tehdyistä sopimuksista. BMW-yksityisleasingin sopimuskauden voi valita kahdesta vuodesta ylöspäin. Kuukausihinta on asiakkaille edullisimmillaan 3‒4 vuoden sopimuksissa.”
Uusien yksityisleasinautojen rekisteröinnit automerkeittäin 2022
Sija | Ykstyisleasingautot | Kpl |
1. | BMW | 612 |
2. | Volkswagen | 397 |
3. | Volvo | 273 |
4. | Mini | 120 |
5. | Toyota | 107 |
6. | Nissan | 92 |
7. | Mercedes | 83 |
8. | Škoda | 69 |
9. | Polestar | 66 |
10 | Kia | 59 |
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels, Mittaristo ja Traficom
Markus Nieminen