veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Yritysauto tuunataan mukavuus- ja turvallisuusvarusteilla itselle sopivaksi

Yritysauto tuunataan mukavuus- ja turvallisuusvarusteilla itselle sopivaksi
2.11.2017

Aktiivinen vakionopeussäädin, urheiluistuimet ja täys-LED-valot ovat suosittuja varusteita yritysautoissa.

Automerkeistä Škoda menestyy hyvin myös leasingmarkkinoilla. Opel on viime aikojen kovin kasvaja. 

 Rahoitusyhtiöiden top 10 yritysautot markkinaosuus 2017

Rahoitusyhtiöiden listan ykkönen on Škoda. Secton Tuomas Mustakallio kertoo, että Škoda on nostanut päätään yritysautona – Superb on suosittu ja Kodiaqeja on paljon. Volkswageneita on puolet Secton liisaamista autoista. Myös BMW ja Volvo ovat suosittuja.

Opelin Rami Kittilän mukaan yritykset priorisoivat TOP 10 -merkkejä, joihin Opelkin kahdeksannella sijallaan kuuluu.

”Opel on kasvussa niin Arvalin, Secton ja LeasePlanin kuin LänsiAutonkin yritysautokaupassa mutta laskussa ALD:llä”, Kittilä kertoo.

ALD:lläkin yli puolet kannasta on Volkswagen-konsernin autoja. Tommi Tuominiemi sanoo, että Octavia-kokoluokka on suosituin mutta myös Passat/Mondeo-kokoluokkaa on paljon perheellisillä. Mercedes-Benzkin on nykyään hyväksytty työsuhdeautoksi.

Pikkuautoja niin Secton kuin ALD:n vaihtoautohalleissa on vähän. Toyotaa ei juurikaan näe. Sen sijaan premium-merkkien autoja on tarjolla runsaasti.

”Yritysautoissa on hyvä perusvarustetaso”, toteavat leasingyhtiöiden edustajat.

Tommi Tuominiemi on tullut ALD:n palvelukseen vuonna 1997 ja nähnyt kahdenkymmenen vuoden aikana, miten yritysautomaailma on muuttunut. ”Yritysten autoja saa nyt varustella enemmän”, hän toteaa.

Tuominiemen mukaan yrityksillä on yleensä sekä päästöraja että hinta- tai leasingvuokraraja. Näiden rajojen sisällä käyttäjät saavat usein valita varusteita aika vapaasti. Autot halutaankin nykyään tuunata mukavuus- ja turvallisuusvarusteilla itselle sopiviksi.

Automaahantuojilla on sama käsitys. Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä kertoo, että asiakkaat ovat valmiita varustelemaan autoa.

”Aktiivinen vakionopeussäädin, urheiluistuimet ja täys-LED-valot ovat suosittuja”, Kittilä toteaa.

Automaattivaihteisto yleistyy leasingautoissa. Automaattivaihteistoissa ei enää ole tehohäviöitä ja polttoaineen kulutuskin voi olla manuaalivaihteista versiota pienempi.

Päästöarvot tärkeitä

Kittilän mukaan katumaasturien kysyntä kasvaa nimenomaan yritysautokaupassa. Helkama-Auton markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen sanoo samaa: “Uusi Škoda Kodiaq on myynyt vahvasti yrityksiin. Niissä yrityksissä, joissa ei ole tiukimmat päästörajat, katumaastureita ostetaan hyvin. Lisäksi katumaastureiden päästöarvot ovat tulleet vauhdilla alas aiemmista vuosista.”.

Opelin Kittilä korostaa, että päästöarvot ovat erittäin tärkeäitä yritysautoissa. Monella yrityksellä on työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöille rajana 120, 130 tai 140 grammaa kilometrille – ja päästökannustimia käyttäjille.

”Tällä hetkellä yritysten päästörajat eivät yleisty eivätkä kiristy, sillä yritykset odottavat uusia päästörajojen laskutapoja. Niiden myötä päästörajat saattavat jopa nousta”, Opelin Kittilä kertoo. 

Dieselit sinnittelevät

Dieselskandaalien vaikutus suomalaiseen yritysautokauppaan on toistaiseksi ollut pientä. Isoissa autoissa dieseleillä päästään hiilidioksidipäästörajojen alle ja suomalainen CO2-pohjainen autoverotuskin suosii dieseleitä.

”Meillä uusista rekisteröinneistä 70 prosenttia on tänä vuonna dieselautoja. Niiden osuus on hieman laskenut, kun hybridit ja sähköautot ovat tulleet uutena ilmiönä. Vaihtoautoissa hybridiautojen kysyntä kasvaa. Vielä 3-4 vuotta sitten ne olivat vielä ostajille vieraita”, ALD:n Tuominiemi lisää.

Škodan Kostiainenkin sanoo, että dieseleiden osuus on ollut hienoisesti laskussa viime vuosina, mutta suurimpana selittävänä tekijänä hän pitää bensiinimoottoreiden kehittymistä vähemmän kuluttaviksi ja vähäpäästöisemmiksi.

Kaasuautojakin näkyy leasingvaihdokkeina: ”Octavia on eniten myyty yritysauto tänä vuonna ja sen kaasuversio on eniten myyty kaasuauto Suomessa. Kaasuautoista valtaosa menee yrityskäyttöön, koska niillä alitetaan monien yritysten asettama alle 100 g/km CO2-päästöraja. Biokaasua käytettäessä voidaan sanoa CO2-päästöarvon olevan 0 g/km”, Kostiainen toteaa. 

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti