Uuden puhelimen käyttöönotossa kannattaa olla huolellinen, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Jos on liian sukkela, saattaa pudota kyydistä, kun siirtelee tietoja vanhasta laitteesta uuteen.
Uuden puhelimen käyttöönottoon kannattaa varata aikaa ja toimia huolellisesti.
"Aivan aluksi varmuuskopioi vanha puhelin sekä Whatsapp ja Signal -pikaviestisovellusten viestihistoria. Usein juuri nämä viestit voivat kadota, jos vaihtaa eri käyttöjärjestelmän puhelimeen", sanoo Telian laiteliiketoimintajohtaja Patrik Westerberg tiedotteessa.
Kuusi vinkkiä uuden laitteen käyttöönottoon
1. Varmuuskopioi vanhan laitteen tiedot
Ennen uuden laitteen käyttöönottoa varmista, että vanhan puhelimesi tiedot on varmuuskopioitu pilvipalveluun tai tietokoneelle. Näin varmistat, etteivät tärkeät kuvat, yhteystiedot, viestit tai muistiinpanot katoa.
Suositeltavaa olisi pitää aina automaattinen varmuuskopiointi päällä, mutta uuden laitteen käyttöönotto on erinomainen tilaisuus tarkistaa, että kaikki tärkeä data on turvassa.
Whatsapp ja Signal -pikaviestisovellusten viestihistoria kannattaa varmuuskopioida erikseen sovelluksen asetuksista, jolloin viestit tallentuvat pilvipalveluun.
2. Siirrä tiedot turvallisesti
Useimmat älypuhelimet tarjoavat helpon tavan siirtää tiedot vanhasta laitteesta uuteen. Tämä tapahtuu kaikkein helpoimmin langattomasti.
Saman käyttöjärjestelmän puhelimien välillä tiedostojen siirto on helpointa toteuttaa. Sijoita puhelimet vierekkäin ja uuden laitteen käynnistäessä puhelin opastaa tietojen siirrossa. Uuden laitteen voi myös ottaa käyttöön palauttamalla tiedot varmuuskopiosta.
Käyttöjärjestelmästä toiseen siirtyminen onnistuu myös vaivattomasti. Tietojen siirtäminen Android-puhelimesta Applen iOS-järjestelmään tapahtuu Move to iOS-sovelluksella. Applen puhelimesta Androidiin tietojen siirtäminen onnistuu Switch to Android-sovelluksella. Tietojen siirtoon tarvitset langattoman Wifi-verkon.
3. Päivitä käyttöjärjestelmä ja sovellukset
Kun uusi puhelin on otettu käyttöön, tarkista seuraavaksi käyttöjärjestelmän ja sovellusten päivitykset. Yleensä käyttöjärjestelmään löytyy ladattavaksi uusimmat tietoturvapäivitykset, jotka tulee asentaa heti.
4. Huolehdi tietoturvasta
Tietoturvasta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Ota puhelimessa käyttöön biometrinen sormenjälki- tai kasvojentunnistus. Lisäksi Telia suosittelee asentamaan luotettavan ja kattavan tietoturvaohjelmiston sekä aktivoimaan laitteen paikannusominaisuudet.
Salasanojen hallintaan kannattaa hyödyntää luotettavaa salasanojen hallintaohjelmistoa, jolloin voit asettaa kaikkiin palveluihin uniikin salasanan ja kaikki pysyvät turvallisesti tallessa.
5. Siirrä mobiilivarmenne ja pankkisovellukset uuteen puhelimeen
Mobiilivarmenne on rekisteröity käytössäsi olevaan SIM-korttiin ja voit siirtää sen uuteen laitteeseen ja henkilökohtainen tunnuslukusi säilyy ennallaan. Jos SIM-kortti pitää vaihtaa puhelimen vaihdon yhteydessä, sinun tulee rekisteröidä mobiilivarmenne uudelleen käyttöön operaattorisi verkkosivuilla omilla verkkopankkitunnuksillasi.
Pankkisovellusten siirrossa puhelimesta toiseen on eroja pankkien välillä. Kannattaa tarkistaa oman pankin ohjeet sovelluksen siirrosta ennakkoon. Joissain tapauksissa tarvitset verkkopankkitunnukset sovelluksen aktivoimiseksi uuteen puhelimeen.
6. Kierrätä vanha laite vastuullisesti
Jos vanha laite jää tarpeettomaksi, älä jätä sitä pöytälaatikkoon pölyttymään. Kierrättäminen on ekoteko, sillä jopa 99 prosenttia puhelimen valmistukseen käytetyistä materiaaleista voidaan kierrättää.
Kun ostat uuden laitteen, kysy samalla mahdollisuudesta kierrättää laite turvallisesti. On tärkeää, että esimerkiksi puhelimen tiedot tyhjennetään ja muisti puhdistetaan. Esimerkiksi Telia-kaupassa toimivat puhelimet kunnostetaan uudelleen myytäväksi ja rikkinäiset päätyvät materiaalikierrätykseen.
Vinkit: Telia
- Tutustu myös Seiffi-palveluun, jolla voit itse kierrättää laitteesi sekä materiaalikierrätykseen että uudelleenkäyttöön. Hinta on 4,90–9 euroa.
Minna Petäinen