Kodintekniikan hinnat ovat kääntyneet yllättäen nousuun, vaikka pitkällä aika välillä teknologian kehittyminen laskeekin hintoja. Hintojen nousun taustalla on ongelmia materiaalien ja tuotteiden saatavuudessa sekä logistiikassa. Lähitulevaisuudessa käytetylle elektroniikalle voi avautua uusia markkinoita.
Kaupan liiton tutkimuksesta selviää, että kodintekniikan myynti kääntyi viime vuoden lopulla laskuun. Sitä ennen alalla on nähnyt muutama koronapandemian vauhdittama huippuvuosi. Vuonna 2021 suomalaiset kuluttajat ostivat kodinkoneita Suomessa toimivilta yrityksiltä lähes 2,7 miljardilla eurolla.
Rahassa mitattuna eniten ostettiin matkapuhelimia. Seuraavaksi suurin osa-alue olivat isot kodinkoneet.
Kodinkoneiden kuluttajamarkkinat Suomessa 2021
Käydessään kodinkoneiden ja elektroniikan ostoksilla suomalaiset asioivat useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin fyysisissä myymälöissä sekä Verkkokauppa.com:n verkkokaupassa.
Gigantti, Power ja Verkkokauppa.com hallitsevat suurten kodinkoneiden sekä viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikan kauppaa, mutta pienten kodinkoneiden myyjinä Prisma ja Tokmanni ovat suomalaisten käytetyimmät kaupat ennen alan varsinaisia erikoiskauppoja.
”Marketit ovat haukanneet muun käyttötavarakaupan ohella myös kodintekniikan, ja tuovat lisää kotimaista kilpailua alalle”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.
Joka kolmas ostaa elektroniikkaa verkosta
Suomalaiset hankkivat verkosta useimmiten vaatteita ja jalkineita, mutta heti seuraavaksi suosituin tuoteryhmä ovat elektroniikka ja kodinkoneet. Kaupan liitto arvioi, että euromääräisesti lähes puolet kodintekniikan tuotteista ostetaan fyysisistä myymälöistä, 35 prosenttia tilataan Suomessa toimivien yritysten verkkokaupoista ja 18 prosenttia ulkomaisista verkkokaupoista. Lähes neljäsosa suomalaisista osti viime vuonna kodintekniikkaa mobiilisti.
Euromääräisesti kodintekniikkaa ostetaan verkosta enemmän kuin minkään muun tuoteryhmän tuotteita. Kaupan liitto arvioi maaliskuussa, että suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta kodintekniikkaa yli 1,7 miljardilla eurolla. Määrällisesti vaatteita ja jalkineita ostetaan verkosta kuitenkin yhä eniten.
Mitä olet ostanut digitaalisesti viimeisen vuoden aikana, % ?
Euroopan ulkopuolisista, varsinkin aasialaisista verkkokaupoista ostaminen väheni selvästi viime vuoden lopulla. Tuotesaatavuuden ja toimitusaikojen pitkittymisen lisäksi tähän vaikutti myös kesällä 2021 voimaan tullut maahantuonnin arvonlisäverouudistus.
”Suomalaiset näyttävät myös olevan varsin epäluuloisia aasialaisten verkkokauppojen luotettavuutta kohtaan, sillä 62 prosenttia kodintekniikan asiakkaista epäilee Aasiasta myytävän elektroniikan tuoteturvallisuutta”, Kurjenoja kommentoi tutkimuksen tuloksia.
Matkapuhelimet ovat ostetuin tuoteryhmä
Kaikista kodintekniikan tuotteista suomalaiset ostavat eniten matkapuhelimia ja niihin liittyviä vara- ja lisäosia. Suomalaisten yleisimmät matkapuhelinbrändit ovat Samsung, Apple, Huawei ja OnePlus, joista Huawein omistajat ovat kaikkein todennäköisimmin vaihtamassa brändiä.
Vastuullisuusajattelu ja saatavuusongelmat lisäävät käytetyn tavaran kauppaa
Vaikka kodintekniikan kierrätys koetaan helpoksi, monella lojuu vanhaa elektroniikkaa nurkissa. Kaupan alalla uskotaan, että asenteet voivat muuttua.
Jo nyt alle 35-vuotiaat ovat tottuneet ostamaan käytettyä elektroniikkaa, mutta yli 50-vuotiaat suhtautuvat siihen epäillen.
”Se, mitä nuoret tekevät, se leviää jo sitäkin kautta, kun nuoret kasvavat. Käytetyn, huolletun ja korjatun elektroniikan markkinat tulevat kasvamaan. Tähän buustaa myös tuotesaatavuusongelma”, Kurjenoja arvioi.
Myös vastuullisuus ajattelun voimistuminen voi toimia piristysruiskeena käytetyn elektroniikan kaupalle.
Outi Airaksinen